جاذبه های دیدنی اسلوونی

اسلوونی، کشوری در اروپای مرکزی است که در قرن بیستم بخشی از یوگسلاوی بود. اسلوونی کشوری کوچک اما سراسر مکان های متنوع است که از بخش‌هایی از چهار چشم‌انداز جغرافیایی اصلی اروپایی تشکیل شده است. این بخش ها شامل آلپ‌های اروپایی، آلپ‌های دیناری کارستی، دشت‌ها و تپه‌های پانونی و دانوبی، و سواحل مدیترانه می شود. اسلوونی در بیشتر تاریخ خود تا حد زیادی تحت کنترل هابسبورگ های اتریش بود که بر امپراتوری مقدس روم و کشورهای جانشین آن یعنی امپراتوری اتریش و مجارستان حکومت می کردند. علاوه بر این، بخش های ساحلی نیز برای مدتی در ونیز نگهداری می شد. در اوایل قرن بیست و یکم، اسلوونی از نظر اقتصادی و سیاسی با اروپای غربی ادغام شد و در سال ۲۰۰۴ به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و همچنین اتحادیه اروپا پیوست. لیوبلیانا پایتخت و مهمترین شهر اسلوونی است.

آب و هوای اسلوونی

مرکز و شمال اسلوونی دارای آب و هوای قاره ای با “تابستانی خنک” می باشد. یک سوم شرقی کشور نیز در رده قاره ای قرار می گیرد اما برعکس قسمت شمالی، “تابستان هایی گرم” دارد. بارندگی ماهانه تابستان در کمربند خنک بیش از ۳ اینچ (۸۰ میلی متر) است و میانگین بیشترین دما ۶۰ درجه فارنهایت (حدود ۲۰ درجه سانتیگراد) است. شرق و شمال شرقبه نسبت بارندگی کمتری دارند و اواسط تابستان به بیش از ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتیگراد) می رسد. از ماه نوامبر تا فوریه نیز اغلب دما زیر صفر است اما پوشش برف به مرور کمتر شده و معمولاً به سرعت ذوب می شود.

زبان مردم اسلوونی

زبان رسمی اسلوونی، یک زبان اسلاوی جنوبی است، اما این زبان به چک اسلاوی غربی و اسلواکی نیز شباهت دارد. گویش‌های اسلوونی شرقی با اشکال کاجکاویی صربو-کرواسی ترکیب می‌شوند. اما در زبان اسلوونیایی ادبی کلماتی از زبان‌های آلمانی و ایتالیایی وام گرفته است که هنوز هم نسل‌های قدیمی‌تر به آن صحبت می‌کنند. علاوه بر این، تفاوت‌های مشخصی بین لهجه‌های اسلوونی شرقی و زبان اسلوونیایی استانداردی که در بیشتر این کشور صحبت می‌شود، وجود دارد. ایتالیایی و مجارستانی دیگر زبان‌های اصلی هستند که در اسلوونی صحبت می‌شوند و بیشتر هم در مناطقی که این دو جامعه قومی در آن زندگی می‌کنند.

بهترین مکان های دیدنی در اسلوونی

جمله معروفی است که می گوید چیزهای خوب در بسته‌های کوچک می‌آیند. برای اثبات این جمله فقط باید از اسلوونی دیدن کنید. این کشور اروپای مرکزی در منطقه‌ای به وسعت نیمی از سوئیس، مملو از مناظر کوهستانی خیره‌کننده، استراحتگاه‌های ساحلی پرجنب‌وجوش، شهرهای مدرن، دریاچه‌ها و رودخانه‌های شفاف و دهکده‌های جذاب و بکر است. به دلیل اندازه نه چندان بزرگ این کشور شما می تواتید طی یک سفر از تمام جاذبه های ان بازید کنید و لذت ببرید. در مدت چند روز، می‌توانید در کوه‌های آلپ قدم بزنید، در یک آبراه یخبندان کایاک سواری کنید و در دریا شنا کنید.

.۱ لیوبلیانا پایتخت زیبای اسلوونی

همه جاده‌های اسلوونی به پایتخت منتهی می‌شوند اما نه فقط به این دلیل که در مرکز کشور قرار دارد! ساکنان لیوبلیانا حسابی فعال هستند و دوچرخه‌سواری را جایگزین ماشین کرده اند. این شهر با وجود رستوران‌ها، موزه‌ها و کافه‌های متنوع همیشه شلوغ است. با این حال، این مکان به تنهایی هم یک مقصد دیدنی و جذاب است. هر میدان دارای معماری خیره کننده ای است که تاریخ شهر را با سنگ و تزئینات چشم نواز نشان می دهد. گردش و ماجراجویی خود را با قلعه افسانه‌ای لیوبلیانا آغاز کنید که منشأ آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. می توانید مسیری کوتاه اما شیب دار به سمت بالا را طی کنید یا از فونیکولار (funicular) استفاده کنید. پس از رسیدن به آنجا، اتاق‌های قدیمی قرون وسطایی را کاوش و از جاذبه‌هایی مانند نمایشگاه تاریخ اسلوونی یا موزه نمایش عروسکی بازدید کنید.

اگر از طرفداران معماری مدرن هستید باید از آثار Jože Plečnik که یک معمار با استعداد در نیمه اول قرن بیستم بود و چندین پل و ساختمان نفس گیر را برای شهر به ارث گذاشت، بازدید کنید. بسیاری از آثار او، از جمله پل سه گانه و فضای داخلی کتابخانه ملی و دانشگاه جزو آثار میراث فرهنگی تحت حفاظت یونسکو هستند.

.۲ دریاچه بلد (Lake Bled)

دریاچه بلد (Lake Bled) یکی از زیباترین جاذبه های اسلوونی است که هر گردشگری باید از آن بازدید کند. تصویر کلیسایی به ظاهر افسانه ای که در وسط یک دریاچه ای فیروزه ای رنگ قرار دارد، نمادین ترین تصویر اسلوونی است. این مکان جادویی قلب هر گردشگری را تسخیر می کند. وقتی از این شگفتی بی نظیر بازدید کردید شب را نیز در کنار همسفران خود به تماشای آتشبازی بگذرانید. این دریاچه یکی از بهترین مکان ها برای گذراندن یک تعطیلات عاشقانه است.

پیشنهاد می کنیم با طلوع خورشید به پیاده روی فوق العاده در اطراف دریاچه بروید. این پیاده روی حدود ۵ کیلومتر و در جاده ای کاملاً صاف است. سه مسیر پیاده‌روی علامت‌گذاری شده «گراد» به سمت قلعه بلد منتهی می‌شود. هر کدام از این مسیرها یک صعود محسوب می شوند اما ارزش منظره بی نظیر آن را دارد . سپس از جزیره جادویی و کوچک بلد در وسط دریاچه بازدید کنید. با یک پلتنا که یک قایق چوبی است به سمت جزیره بروید و سپس برای دسترسی به کلیسای عروج مریم باید از ۹۹ پله بالا بروید.

.۳ دریاچه بوهینج

برای یک کشور کوچک مانند اسلوونی این اندازه تنوع منطقه ای شگفت انگیز است. جوامع اطراف دریاچه بکر بوهینج – بزرگترین دریاچه طبیعی اسلوونی که در پارک ملی تریگلاو قرار دارد – واقعاً به هویت منطقه ای خود پایدار و متعهد هستند. در اینجا سازندگان همه چیز، از محصولات لبنی و پنیر متمایز گرفته تا گوشت، عسل، مربا را خواهید یافت. اگر تمایل دارید بیشتر درباره سبک زندگی مردم اطراف دریاچه بدانید از روستاهای این منطقه حتما بازدید کنید. در تابستان های دریاچه بوهینج می توانید زمانی را صرف شنا در دیاچه یا قایقرانی کنید.همچنین در داخل پارک ملی پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید و از گردش در مناظر اطراف لذت ببرید.

.۴ ماریبور

ماریبور می تواند در چندین دسته جزو «بهترین ها» قرار بگیرد. دومین شهر بزرگ اسلوونی است و صحنه های لذیذ و پر رونقی از جمله برخی از بهترین رستوران های کشور دارد. به‌علاوه، چون در رودخانه ی دراوا قرار دارد، مرکزی برای فعالیت‌های ماجراجویی مانند رفتینگ، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است. ماریبور در قلب خود گنجینه ای از لایه های تاریخی دارد. قدمت این شهر مدرن به قرون وسطی باز می گردد. ابتدا از قلعه ماریبور بازدید کنید تا یک نمای کلی تاریخی از این شهر به دست اورید و سپس در میدان اصلی بازار قرون وسطایی، Glavni Trg به گردش و جستجو بپردازید.

.۵ Bovec

Bovec در حاشیه پارک ملی Triglav بین کوه‌های آلپ جولیان و رودخانه سوچا فیروزه‌ای قرار دارد. بهشتی برای فعالیت‌ و تفریح های آبی به شمار می آید. بهترین راه برای تجربه رودخانه، پیوستن به تور قایقرانی یا کایاک سواری در آب است که از مارس تا اکتبر اجرا می شود. دره نوردی – جایی که گروه‌ها با تکنیک‌هایی مانند شناور کردن، بالا رفتن، سر خوردن و پریدن از یک رودخانه کوهستانی در تنگه پایین می‌آیند – نیز در حال افزایش است. از سایر تفریحات پر هیجان که آدرنالین شما را بالا می برد زیپ لاین بر فراز کوه های آلپ جولیان است. در زمستان نیز بهترین جایی است که م یتوانید برای اسکی بیابید و هیچ جا به اندازه مرکز اسکی کانین محبوبیت ندارد. در یک جمله کوتاه Bovec را این گونه م یتوان توصیف کرد که بهترین مکان برای ماجراجویی در فضای باز است.

.۶ منطقه کارست

اگر به غارنوردی و گشت و گذار در دل طبیعت علاقمندید باید به کارست سر بزنید. این منطقه خانه برخی از بزرگترین و خیره کننده ترین سیستم های غار اروپا است. به طور خاص دو غار، Postojna و Škocjan برجسته ترین غارهای این منطقه هستند، اما کارست به همین منتهی نمی شود و مملو است از ده ها جاذبه زیرزمینی متنوع و چشمگیر. جدای از گنجینه‌های زیرزمینی، تپه‌های سبز و عمیق کارست سرشار از میوه‌ها، pršut (ژامبون خشک شده) و بسیاری از دهکده‌های زیبا با کلیساهای سنگی قدیمی است.

.۷ پیران

این یکی از موهبت های اسلوونی است که صبح ها را می توانید در دل کوه ها بگذرانید و بعد از ظهر در ساحل استراحت کنید. هنگامی که برای استراحت دنبال برنامه و مکان مناسبی بودید پیران جایی است که می توانید از پرتوهای گرم و دلپذیر آفتاب لذت ببرید و یا لحظاتی را در آب ها و اواج دریای آدریاتیک بگذرانید. پیران که اغلب به‌عنوان زیباترین شهر در امتداد آدریاتیک اسلوونی شناخته می شود، پیش از رومی‌ها قدمت دارد. بعدها در قرون وسطی به عنوان بخشی از امپراتوری ونیزی شکل امروزی اش را به خود گرفت. اگر از پله های برج ناقوس بالا بروید درست در کنار کلیسای جامع باروک قرن هفدهمی سنت جورج یک نمای شگفت انگیز از منظره های اطرفتان را می توانید ببینید. از اینجا می‌توانید سه کشور را به صورت همزمان تماشا کنید.

.۸ گوریشکا بردا

گوریشکا بردا (یا به زبان ساده تر «بردا») در مرز ایتالیا قرار دارد. این منطقه به معنای واقعی کلمه یک جذابیت مطلق است. تپه‌های غلتان با ردیفی از درختان انگور و باغ‌های آفتاب‌زده با شهرک‌های کوچک و کلیساها یک منظره بی نظیر را پیش چشم ها ظاهر می کند. می توان گفت این منطقه یکی از بهترین اسرار اروپا محسوب می شود. شما در این منطقه وسعت بی پایانی از تاکستان ها را خواهید دید که در افق محو می شوند. برای علاقمندان به دوچرخه سواری تپه‌های Goriška Brda مانند یک بهشت است. اگر قصد یک ماجراجویی متفاوت را دارید از این منطقه سرسبز و دیدنی ساده گذر نکنید.

خروج از نسخه موبایل