کویر خارتوران، آفریقای ایران

کویر خارتوران (رضا آباد) -بارش شهابی پرساوشی

کشور ایران وسعت زیادی دارد و حدود ۷۰ درصد آن را کویر و بیابان ها تشکیل می دهند. یکی از ناب ترین و جذاب ترین کویر های ایران ، کویر خارتوران است. این کویر  در قسمت شرقی استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد. قسمت کوچکی از آن نیز در بخش شرقی سبزوار _استان خراسان رضوی -قرار گرفته است. این کویر به افریقای ایران معروف است و دومین بیوسفر جهان از نظر وسعت پس از سرنگتی آفریقا در کشور تانزانیا می باشد . اگر می خواهید به این منطقه زیبا سفر کنید پیشنهاد می کنیم حتما از تورهای مسافرتی استفاده نمایید که بتوانید با خیال راحت جاذبه های گردشگری این منطقه را ملاحظه نمایید ، آژانس مسافرتی کاکتوس سیر ، تورهای جذاب به همراه  لیدرهای حرفه ای در این منطقه برگزار می کند که می تواند خاطرات خوشی را برای شما رقم بزند.

زندگی در کویر خارتوران

اگر برای اولین بار به خارتوران سفر می‌کنید شاید محیط اینجا در نگاه اول خشک و بی‌روح به نظر برسد؛ اما در کمال ناباوری شما با یکی از ذخیره‌گاه‌های زیستی بسیار مهم کره زمین طرف هستید. اینجا تنوع جانوری بسیار ویژه‌ای دارد و محل وسیعی برای زندگی تعداد زیادی گونه پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیست است. این منطقه برای گردشگرانی که عاشق تماشای حیات وحش از نزدیک هستند یک بهشت واقعی است، جایی که ۱۶۷ گونه پرنده مانند: هوبره، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب طلایی، عقاب دشتی، شاه بوف، کرکس مصری و ۴۲ گونه خزنده مانند بزمجه بیابانی، لاک پشت، کفچه مار، مار زنگی و انواع مارهای جعفری است.

خاص‌ترین حیوانات این منطقه یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی هستند. گورخر کمیاب ایرانی رنگ نخودی دارد و با گورخرهایی که راه‌راه هستند متفاوت است. حدود ۱۰۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی هم که یک گونه در حال انقراض است در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر آدم خوش‌شانسی باشید شاید بتوانید یکی از آن‌ها را به‌طور اتفاقی ببینید. پوشش گیاهی این کویر اعجاب‌انگیز هم در نوع خود جالب است. این منطقه علاوه بر تنوع جانوری که به آن اشاره کردیم تنوع گیاهی جالبی هم دارد. گیاهانی مثل قیچ، کاروان کش، درمنه، خار شتر، گون و گز تاغ بخش زیادی از پوشش گیاهی کویر خارتوران را تشکیل داده‌اند.

تفریحات در کویر خارتوران

بر خلاف تصور بیشتر افراد که فکر می کنند در مناطق کویری و بیابانی تفریحی وجود ندارد ولی این منطقه هر قسمتش برای علاقه مندان جذاب است. اولین و ارزان ترین تفریح ، قدم زدن و عکاسی کردن از بخش های مختلف این کویر زیباست. همچنین شما می توانید از تفریح شتر سواری هم لذت ببرید اگر عاشق ماشین سواری در کویر هستید می توانید از آفرود سواری در کویر و بیابان هم نهایت لذت را ببرید.

روستاهای اطراف کویر خارتوران :

رضا آباد روستایی بسیار جذاب و دیدنی با بافت پلکانی است که شما را به یاد سایر روستاهای پلکانی و گل سرسبد آن‌ها یعنی ماسوله می‌اندازد. این روستا محل قشلاق ایل چوب‌داری است و این فرصت را خواهید داشت که سیاه‌ چادرهای عشایر این روستا را برای اقامت انتخاب کنید.

۱/ روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا معروف به دروازه حیات‌وحش توران یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی حوالی کویر خارتوران است . این روستا در دامنه کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری قرار دارد. در روستا قلعه بالا می‌توانید دیدنی‌هایی از جمله چند حمام‌ قدیمی، قنات‌های پرآب و درختان کهن‌سال را از نزدیک ببینید و مزه غذاهای خوشمزهای که به دست اهالی روستا تهیه می‌شوند را بچشید.

۲/ روستای دلبر

روستای دلبر یکی دیگر از روستاهای دیدنی حوالی کویر خارتوران است. اگر قصد دارید گورخر ایرانی، بز و کل را از نزدیک ببینید باید به پاسگاه محیط‌بانی این روستا سر بزنید. کنار پاسگاه محیط‌بانی روستا قلعه‌ کوچکی قرار دارد که به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده است. شما ذمی‌توانید از آن برای استراحت و صرف غذا استفاده کنید.

۳/ روستای احمد آباد

روستای احمد آباد در دل کویر قرار گرفته و دورتادور آن با شن‌ محاصره شده است. رودخانه کال ‌شور از کنار همین روستا عبور می‌کند. در احمد آباد امکان اقامت هم خواهید داشت.

سخن پایانی

خارتوران تنها یکی از صدها کویر زیبای ایران است که می تواند تجربه فوق العاده ای برایتان رقم بزند. لذت سفر به کویر این است که با گروهی شاد و فعال همراه شوید . جهت اطلاع از برگزاری آخرین تورهای کویر می توانید با آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل