اصفهان و جاذبه های گردشگری آن را بشناسید

اصفهان یکی از پر بازدیدترین و توریستی ترین شهرهای کشورمان ایران می باشد که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. در این مقاله به زیبایی ها و جاذبه های دیدنی این شهر می پردازیم.

میدان نقش جهان

این شهر با مساحت ۱۰۷۰۴۵ کیلومتر مربع سومین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران محسوب می شود. اولین جایی که پیشنهاد می کنیم از آن بازدید کنید میدان نقش جهان بزرگ ترین میدان جهان است که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شد. قدمت این میدان به ۴۰۰ سال پیش بازمی گردد  و مساحت آن ۸۳۵۰۰ متر مربع است. میدان نقش جهان یکی از محوطه های تاریخی مهم شهر اصفهان می باشد. این مکان جایگاه حکومت کاخ عالی قاپو، مرکز اقتصادی که شامل بازار قیصریه می شود و با وجود مسجد شیخ لطف الله قطب مذهبی نیز بوده است. این میدان بزرگ و پهناور در گذشته زمین بازی چوگان که یک ورزش باستانی ایرانی است، بوده و این ورزش نه تنها برای گذراندن اوقات فراغت بلکه به عنوان نمایشی از شجاعت و دلاوری مردان ایرانی در جنگ بوده است.

کاخ عالی قاپو

یکی از اصلی ترین کاخ های مهم سلطنتی دوران صفویه کاخ عالی قاپو است که متعلق به دوران صفویه می باشد. بالکن این کاخ ۱۸ ستون دارد که از جنس چوب درخت چنار هستند. بنای تاریخی این کاخ نظر هر تماشاگر و بازدید کننده ای را به خود جذب می کند. اگر از بالکن این کاخ نظری به مناظر اطراف داشته باشید گویی داری به اصفهان قدیم می نگری. گشتن در این کاخ بی شک شما را به دل تاریخ خواهد برد.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله یکی از آثار تاریخی کشورمان محسوب می شود. دلیل شهرت آن معماری متفاوت و منحصر به فردش می باشد. این بنا با معماری منحصر به فردش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را مجذوب خود کرده است. همچنین این مسجد نمونه بی نظیری از معاری ایرانی- اسلامی است که هیچ شباهتی با دیگر مساجد ندارد. این مسجد بین سال های ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹بنا شد. یعنی ۱۸ سال ساخت آن به طول انجامیده است. کاشی کاری های این بنا توسط معمار نامدار، محمد رضا اصفهانی انجام شد. برعکس سایر مساجد این مسجد نه مناره ای دارد و نه حیاطی. شبستان یا همان نمازخانه زمستانی در زیر بنای گنبد اصلی قرار گرفته است. این مسجد آنقدر جزئیات زیبایی دارد که ممکن نیست بتوانید از آن چشم بردارید.

کاخ چهل ستون

یکی از زیباترین کاخ های دوران صفویه کاخ چهل ستون است. این کاخ شامل تالار ستون دار، تالار آیینه و تالار تخت می باشد. هر بخش از این تالار تزئینات منحصر به فرد خود را دارد. درون این کاخ با آیینه مزین شده و نقاشی های چشمگیری از دورهء صفویه که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. پشت این تالار، تالار بزرگ پذیرایی وجود دارد که با شش نقاشی دیواری بزرگ آراسته شده است و تصویری از میهمانی های با شکوه پادشاه را به نمایش می کشد.

کلیسای وانک

کلیسای وانک در جلفا ، شهر مرزی اصفهان، در محله ارامنه قرار دارد. این کلیسا ترکیبی از معمای ایرانی و ارمنی است. بنابر این تصور کنید چقدر می تواند دیدنی باشد. چیزی که باعث تفاوت این کلیسا با دیگر کلیساهای دنیا می کند، نقاشی های داخل آن است. این نقاشی ها داستان هایی از کتاب مقدس و تورات را که توسط هنرمندان ارمنی طراحی شده اند، را به تصویر می کشند. نمایشگاه های درون این کلیسا حاوی تعدادی از کتاب های مقدس، مانند کوچک ترین کتاب مقدس در جهان است. همچنین تار موهایی را می بینید که کلماتی از کتاب مقدس را روی آن نوشته اند و تنها از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده هستند.

پل خواجو

پل خواجو به دستور شاه عباس دوم تاسیس شد و تنها پل در ایران است که تزئینات کاشی هفت رنگ دارد. این پل دو طبقه دارد که طبقه بالای آن محل عبور کاروان ها و راهروهای سرپوشیده آن که دو طرف این پل قرار دارد ، محل عبور عابران بود. طبقه پایین آن مخصوص عابران پیاده برای استراحت و گذراندن اوقات فراغتشان استفاده می شد. در قسمت مرکزی این پل غرفه زیبایی وجود دارد که مخصوص پادشاه و خانواده اش جهت بازدید از مراسم های آتش بازی و سایر جشن ها مثل مسابقات قایقرانی استفاده می شد. 

سی و سه پل

سی و سه پل مشهورترین نماد شهر بزرگ و زیبای اصفهان می باشد. این پل در دو طبقه ساخته شده و نسبت به پل خواجو ۲٫۵ برابر طولانی تر و ۳٫۵ برابر عریض تر است. دلیل اصلی نام گذاری سی و سه پل وجود ۳۳ دهانه در طول این پل می باشد اما آن را به پل های دیگری چون پل عباسی، پل الله وردی خان و پل زاینده رود نیز می شناسند. این بنای جزو میراث فرهنگی کشور می باشد.

منار جنبان

این بنای تاریخی زیبا متعلق به عصر مغول یعنی همزمان با فرمانروایی ایلخانان مسلمان بر ایران می باشد. منار جنبان محل دفن عمو عبدالله کارلادانی عارف قرن هفتم است. ویژگی های ساختاری این بنا متعلق به دوره ایلخانان است. این بنا با معماری فوق العاده ای که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. شایان ذکر است که طبق برخی منابع مناره های منارجنبان در عصر صفویان به این سازه اضافه شدند تا آن را از سایر بنا ها متفاوت کند. منار جنبان همانطور که از نامش پبداست یک ویژگی منحصر به فرد دارد . مناره های ثابت و استوار آن قابلیت حرکت و لرزش دارند. چیزی که باعث شگفت زدگی بازدید کنندگان می شود این است که با حرکت و لرزش یک مناره نه تنها مناره دیگر بلکه تمام این سازه به ارتعاش در می آید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا جای امکان شهر اصفهان و جاذبه های گردشگری آن را به شما معرفی کنیم تا سفری هدفمندتر داشته باشید. شما می توانید از آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر با کادری مجرب و متعهد تمامی خدمات مسافرتی، تورهای داخلی و خارجی را با بهترین قیمت ها خریداری نمایید. با ما در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل