مصر را بشناسیم! جاذبه های گردشگری مصر کجاست؟

مصر یکی از تاریخی ترین کشورهای جهان است که در شمال شرقی آفریقا قرار دارد. قلب مصر، دره و دلتای رود نیل، خانه یکی از تمدن های اصلی خاورمیانه باستان بود و مانند بین النهرین در شرق، محل یکی از اولین جوامع شهری و باسواد جهان بود. در گذشته بخش های بسیاری از این کشور را روستاها و زمین های کشاورزی تشکیل می دادند و اما مصر امروزی عمدتا شهری است. قاهره که یکی از بزرگترین شهرهای مصر و جهان است، به طور فزاینده ای تولید و تجارت محصولات کشاورزی این کشور را به دوش دارد.

همچنین گردشگری بخش عظیمی از ارز خارجی این کشور را تامین می کند. البته این نکته هم وجود دارد که این صنعت در زمان ناآرامی های سیاسی و مدنی در منطقه دستخوش نوسانات می شود. با این حال لیستی از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری بی نظیر این کشور را برای شما گردآوری کرده ایم که در ادامه مطلب می توانید مطالعه کنید.

قاهره پایتخت بزرگ و زیبای مصر

قاهره، پایتخت مصر، یکی از بزرگترین شهرهای آفریقا و خاورمیانه است، شهری شلوغ و پر جنب و جوش. یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر موزه مصر است که در دل قصری بزرگ و صورتی رنگ در مرکز قاهره میدان التحریر قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۰۲ افتتاح شد و نخستین و برجسته‌ترین نمایشگاه اشیای باستانی مصر باستان در جهان به شمار می رود. در شرق قاهره محله های اسلامی قرار دارند که ویترینی از معماری سال ها و اعصار گذشته است. همچنین مساجد، مدارس مذهبی و جاده های پر پیچ و خمی وجود دارد که تاجران از قرن چهاردهم اجناس خود را آنجا تبلیغ می کردند.

اما آن سوی رود نیل دلیل اصلی بسیاری از مسافران برای انتخاب قاهره است. اهرام جیزه که تاج یک فلات را تشکیل می دهند و در روزهای صاف از نقاط مرتفع شهر قابل مشاهده هستند. مجسمه ابوالهول بزرگ مانند محافظی در پای آنها قرار دارد و افراد شجاع حتی می توانند در داخل سازه های بخار گیر بچرخند.

سقاره

مصر کشور اهرام هاست و اولین چیزی که با شنیدن نام این کشور در ذهن هر شنونده ای، تصویر می شود، همین بناهای تاریخی و فوق العاده زیبا هستند. از این میان اهرام جیزه واقع به شهرت بیشتری دست پیدا کرده است. اما اگر برای دیدن این مجموعه اهرام به قاهره سفر کردید بهتر است سفری یک روزه به سقاره و دهشور نیز داشته باشید تا از هرم پله ای و هرم سرخ نیز بازدید کنید. این دو نمونه نشان می دهند که مصریان باستان چگونه برای تکمیل معماری این اهرام تلاش می کردند.

اقصر “بزرگ ترین موزه فضای باز جهان” در مصر

اقصر یکی از دیدنی ترین و تاریخی ترین شهر های مصر است در فهرست یونسکو با نام « بزرگ ترین موزه فضای باز جهان» به ثبت رسیده است. این شهر دارای انباری غنی از گنجینه های تاریخی است. این شهر پر رمز و راز زمانی پایتخت فرمانروایی فراعنه بود که آن زمان آرا با نام تبس می شناختند. مصریان باستان آن روزگار بناهای تاریخی عظیمی برای خود و خدایانشان ساختند که بسیاری از آنها امروزه نیز پابرجا هستند.

مانند بسیاری از شهرهای مصر باستان، اقصر نیز توسط رود نیل به دو قسمت تقسیم شده است. سمت شرق یعنی جایی که خورشید طلوع می کند، به عنوان “سرزمین زندگان” و غرب یعنی جایی که خورشید غروب می کند به عنوان “سرزمین مردگان” شناخته می شود. بسیاری از کشتی‌های دریایی نیل از اقصر حرکت می‌کنند. آن ها ابتدا به سمت جنوب به اسوان می‌روند و چند روز طول می‌کشد تا در معابد در طول مسیر توقف کنند.

آسوان

آسوان آرام یکی از بهترین مکان های مصر برای لذت بردن از رود نیل است. این منطقه همچنین محل گذر کشتی هاست و شما نیز می‌توانید سوار یک فلوکا (قایق بادبانی چوبی سنتی) شوید و در اطراف جزایر نیل بچرخید. در واقع استفاده از فولکا ساده ترین راه و گاهی تنها راه برای گشت زنی برای بازدید از برخی مناظر آسوان است. در جنوب سد آسوان، معبد ایسیس در فیله در جزیره‌ای نورانی با درختان نخل قرار دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

ابوسیمبل

کمتر از ۲۵ مایلی از مرز مصر با سودان، ابو سیمبل آخرین ایستگاه گردشگری در بخش مصری رود نیل قرار دارد. معبد بزرگ رامسس دوم توسط چهار مجسمه عظیم به ارتفاع ۲۰ متر محافظت می شود. این معبد به گونه ای است که دو بار در سال (در ماه های فوریه و اکتبر) اولین پرتوهای خورشید مجسمه های داخلی رامسس دوم و خدایان -هوراختی و آمون- را روشن می کند. یک معبد کوچکتر نیز در همان نزدیکی به همسر مورد علاقه رامسس دوم، نفرتاری و الهه هاتور اختصاص دارد. اکثر مسافران به عنوان یک سفر یک روزه از آسوان با هواپیما یا اتوبوس از ابو سیمبل دیدن می کنند.

شرم الشیخ

شرم الشیخ در جنوبی ترین نقطه شبه جزیره سینا قرار دارد و مقصدی مناسب با روزهای بی پایان آفتابی برای تفریحات ساحلی است. این شهر تفریحی برای کسانی که نیاز دارند از شلوغی شهرها فرار کنند و همچنین افرادی که ترجیح می‌دهند انرژی خود را میان آب یا کنار ساحل تخلیه کنند مقصد فوق العاده ای است. در آستانه شرم الشیخ، پارک ملی راس محمد قرار دارد که یک سفر یک روزه لذت بخش برای علاقمندان به غواصی است.

سواحل شرم الشیخ

اسکندریه

اسکندریه که توسط اسکندر مقدونی در سال ۳۳۲ قبل از میلاد تأسیس شد، یکی از شهرهای بزرگ دوران باستان به شمار می آید. اگرچه کتابخانه معروف آن در آتش، جنگ یا حمله مهاجمان گم شد (محققان هنوز درباره سرنوشت نهایی آن بحث می کنند)، اما این موسسه مجددا به عنوان Bibliotheca Alexandrina احیا شد که یک شگفتی مدرن با فضای کافی برای هشت میلیون کتاب است. در حالی که اسکندریه دارای تعداد مناسب و کافیی از هتل ها است اما برخی از نقاط شهر طی سالها از میان رفته یا کمرنگ تر شده اند. به همین دلیل بسیاری از مسافران این شهر را به عنوان سفر ی یک روزه از قاهره را انتخاب می کنند.

اهرام جیزه مصر

اهرام جیزه آخرین عجایب هفتگانه مصر باستان است که یکی از شناخته شده ترین نقاط دیدنی جهان محسوب می شود. فراعنه مصر انتظار داشتند که در زندگی پس از مرگ خدایان شوند. برای آماده شدن در دنیای بعدی، آنها معابد خدایان و مقبره های هرمی عظیم را برای خود برپا کردند. این معابد مملو بود از همه چیزهایی که هر حاکم برای هدایت و حفظ خود در جهان بعدی به آن نیاز دارد. فرعون خوفو اولین پادشاه مصری بود که هرم را در جیزه ساخت. قدمت آن به ۲۵۵۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. متاسفانه سنگ های پوشش صاف این بنا مدت هاست که ازبین رفته اند. شاهکارهای مهندسی باستان در جیزه آنقدر چشمگیر است که حتی امروزه نیز دانشمندان و مهندسان نمی توانند از نحوه ساخت آن اطلاعات دقیق، جزئی و کاملی به دست آورند.

سفر در رود نیل

معمولا مصر را با رود نیل می شناسند. برای بسیاری از افرادی که به مصر سفر می کنند و قصد بازدید از رود نیل را دارند، یک سفر دریایی چند روزه در این آبراه مشهور که شاهد ظهور دوره فراعنه بوده، می تواند یک تجربه خاطره انگیز و فراموش نشدنی باشد. گشت و گذار در رود نیل یکی از لذتبخش ترین راه ها برای تماشای معابدی است که در کناره های رودخانه در مسیر بین اقصر و اسوان قرار دارند. همچنین طلوع و غروب خورشید بر فراز سواحل رودخانه پر از نخل خرما یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناظر در مصر است که می توانی ببینید.

صحرای سفید

زیباترین شگفتی طبیعی مصر پارک ملی کویر سفید است که در صحرای غربی، درست در جنوب واحه بهاریا قرار دارد. در آن جا قله‌های گچی به شکل غیرواقعی و صخره‌های عظیم بر فراز فلات بیابان خودنمایی می‌کنند. ترکیب قله ای گچی و صخره های شنی این گونه به نظر می‌رسد که کوه‌های یخی میان منظره‌ای از شن‌ها گیر افتاده‌اند. همه این عناصر فضایی خیره کننده و حتی تخیلی را شکل داده اند. این پارک صحرایی مکانی فوق العاده برای افرادی است که علاقمند به کمپینگ در بیابان و ماجراجویی در آن هستند.

معبد آبیدوس

معبد اوزیریس در آبیدوس یکی از جذاب ترین گنجینه های هنری مصر باستان به شمار می آید. این معبد توسط ستی یکم بنا شد و محل دفن خود اونیز می باشد. در این مکان بقایای معبد دیگری نیز وجود دارد، اما آنچه که اکثر گردشگران را به این مکان می کشاند معبد اوزیریس است. در این معبد کاوش های باستان شناسی همچنان در حال انجام است. از آنجایی که این معبد در شمال اقصر قرار دارد، در مسیر اصلی کشتی کروز نیل نیست. به همین دلیل تعداد بازدیدکنندگان بسیار کمتری نسبت به معابد دیگر در خود اقصر و سمت جنوب نیل دارد.

سواحل دریای سرخ مصر

اگر از گشت و گذار در معابد خسته شدید، پیشنهاد ما به شما سواحل دریای سرخ مصر است. در طول زمستان این سواحل مکانی فوق العاده برای گذراندن اوقاتی آرام و لذتبخش است و با ورود گردشگران خصوصا خانواده های اروپایی اقامتگاه های توریستی این سواحل جان تازه ای می گیرند. امتیازی که این استراحتگاه به جای شبه جزیره سینا دارد این است که شما در فاصله یک روزه ی سفر به اقصر هستید. بنا بر این اگر هنوز هم قصد بازدید از سایر دیدنی ها خصوصا معابد را دارید، این سواحل انتخاب خیلی بهتری هستند.

معبد هاتور-مصر

معبد هاتور در دندارا در اواخر دوره فراعنه بنا شد و در دوره روم گسترش یافت. دندارا از اوایل دوره مصر باستان یک مرکز فرقه بسیار مهم به شمار می آمد. معبد هاتور یکی از جوان ترین معابدی است که در مصر وجود دارد. جوانی معبد به این معنی است که یکی از کامل ترین معابد به جای مانده است. نقش برجسته های آن به خوبی حفظ شده است. همچنین هنگام بازدید از تالار هیپواستایل، که توسط امپراتور روم تیبریوس بنا شد، به ستون‌هایی که در بالای سر خدای مصری هاتور قرار دارند و نقش برجسته‌های دیواری امپراتور که در حال احترام به خدایان مصری هستند، توجه کنید. جزئیات و نقش نگارهای دیواری بی شک شما را حیرتزده خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل