جاذبه های دیدنی و برتر شهر تبریز

شهر بزرگ و زیبای تبریز همیشه نقش مهمی در تاریخ ایران داشته و همیشه در این مسیر پیشرو بوده است. شاید برایتان جالی باشد اولین خیابانی که در ایران برقکشی شد، در تبریز قرار دارد. به همین دلیل این شهر حرف های زیادی برای گفتن و جاذبه های فراوانی برای دیدن دارد. از تبریز دست خالی باز نخواهید گشت. برای داشتن یک سفر خوب و پر ماجرا میتوانید از طریق آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر با بهترین خدمات و بهترین قیمت اقدام کنید.

مسجد کبود

یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین مساجد ایران در تبریز قرار دارد. مسجد کبود قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و نمونه زیبایی از معماری اسلامی محسوب می شود. این مسجد با معماری بی نظیری که دارد مورد توجه بسیاری از علاقمندان معماری در جهان قرار گرفت. متاسفانه در طول این سال ها بخش زیادی از این بنای تاریخی ارزشمند از بین رفته است. با این حال هنوز هم به خوبی می توان قدرت معماری اصیل ایرانی را در آن دید. این مسجد که به زمان قراقویونلو ها باز می گردد به دستور سلطان جهانشاه بنا شد. مسجد کبود یکی از چهار مسجد تزئین شده کاشی کاری های آبی در جهان به شمار می رود. نام مسجد کبود هم بر اساس نقش نمای رنگی آن انتخاب شد.

نمای روبه روی مسجد کبود

خانه مشروطه تبریز

از مشهورترین جاذبه های تاریخی تبریز خانه مشروطه است. این مکان ارزشمند و تماشایی متعلق به دوره قاجار است و در سال ۱۳۵۴ در فهرست مجموعه آثار ملی ایران به ثبت رسید. برای حفظ و نگهداری این خانه با همان معماری اصیل خود حفاظت و مراقبت زیادی صورت گرفته است و ترمیم آن نیز با دقت بسیاری انجام شده است. این مکان تنها بنای باقی مانده از دوران مشروطیت در تبریز می باشد. تمام وسایل و آثاری که در این خانه به جا مانده بسیار گرانبها و نفیس هستند. این مکان اتفاقات مهم تاریخی بسیار را به خود دیده است. به عنوان مثال بعد از به توپ بستن مجلس توسط محمد علی شاه قاجار و محاصره ۱۱ ماهه تبریز همین خانه مقر فرماندهی مجاهدین بود.

محوطه زیبای خانه مشروطه

عمارت شهرداری تبریز

به میدان ساعت تبریز که بروید عمارتی چشمگیر و بزرگ توجهتان را جلب خواهد کرد. این ساختمان بین سال های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ بنا شد. ظاهر عمارت شهرداری شبیه به U است و در بالاترین نقطه آن ساعت بزرگی قرار دارد. در نقشه هوایی از شهر تبریز این عمارت را شبیه عقابی در حال پرواز می بینید. از این ساختمان برای انجام امور شهرداری استفاده می شد و در سال ۱۳۸۶ به اولین موزه شهر تبدیل شد. روی سقف عمارت شهرداری می توانید نقش و نگارهای ایرانی را ببینید و تمامی پنجره های رنگی و زیبا هستند که دیگر کمتر یافت می شوند. این بنا به عمارت ساعت نیز معروف است. این موزه بخش های جذابی از جمله سندهای قدیمی، کتب خطی، اشیاء قدیمی مانند کفش و لوازم قدیمی و … دارد اما تالار فرش و دوربین های قدیمی از جذاب ترین بخش های آن است.

عمارت شهرداری تبریز

ارگ علیشاه

خیلی از مردم تبرز را با ارگ علیشاه می شناسند. این ارگ بلند و تاریخی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد. به گفته سفرنامه نویسان زمانی ارگ علیشاه تنها بنای تاریخی تبریز بود که به خاطر ارتفاعش حتی از دور هم دیده می شد. ارگ تبریز اوایل شبیه مسجدی بزرگ بود اما به خاطر زلزله های بسیاری که در این شهر اتفاق افتاد و به دلیل جنگ ها بخش زیادی از آن تخریب شد. تصور کنید در ۷۰۰ سال پیش بدون ابزار های امروزی ساختمانی به این بلندی چنین صاف و بدون ذره ای کجی و انحراف بنا شده باشد. از آن گذشته بدون تیرآهن و مصالح دیگر بعد از گذشت این همه سال هنوز پابرجاست! اگر به تبریز سفر کردید بازدید از این ارگ تاریخی و شگفت انگیز را از دست ندهید.

ارگ علیشاه

خانه پروین اعتصامی

اگر به کتاب و شعر و ادب علاقمند هستید بازدید از خانه شاعر پر آوازه ایران، پروین اعتصامی را از دست ندهید. این خانه با نمای آجری مساحتی به اندازه ۱۳۰۰ متر مربع دارد و دارای دو اتاق، یک سالن و یک حیاط باصفای بزرگ است. این خانه محل برگذاری نمایشگاه های میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری آذربایجان شرقی است. خانه پروین اعتصامی شما را به حال و هوای قدیم می برد و از جزئیات آن بی نهایت لذت خواهید برد.

خانه پروین اعتصامی-تبریز

مقبره الشعرا تبریز

از دیگر مکان هایی که به اهالی شعر و ادب پیشنهاد می شود از آن بازدید کنند مقبره الشعرا تبریز است. این مکان قدمتی حدودا ۸۰۰ ساله دارد و آرامگاه ۴۰۰ تن ادیب و شاعر مانند شهریار، اسدی طوسی، خاقانی، لسانی شیرازی، شاهپور نیشابوری و… است. این مقبره به نوعی موزه شعر و ادب آذربایجان هم محسوب می شود که در آن می توانید آثار این ادیبان بزرگ را مشاهده کنید و بخوانید. فضای این مقبره به صورت اتاقی بزرگ است که چند اتاق کوچک را در بر دارد. در گذشته این مکان را قبرستان سرخاب هم می نامیدند.

مقبرهالشعرا

مدرسه رشدیه

مدرسه رشدیه را به عنوان اولین مدرسه نوین در ایران می شناسند. این مدرسه توسط فردی به نام میرزا حسن تبریزی تاسیس شد. او بعدها به دلیل اقدامات و تلاش های فراوان برای تاسیس مدارس ابتدایی به «رشدیه» معروف شد. قدمت این مدرسه به دوران پهلوی اول بازمی گردد. مدرسه رشدیه دو طبقه است با حیاطی دلباز. کارگاه صنایع دستی، آزمایشگاه و کتابخانه از بخش های دیگر این مدرسه هستند. متاسفانه امکان بازدید از بخش های داخلی این مدرسه وجود ندارد و تنها می توانید از حیاط و محوطه بیرونی آن بازدید کنید.

مدرسه رشدیه- اولین مدرسه نوین ایران

روستای کندوان تبریز

برای اینکه یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین روستاهای ایران را ببینید، اگر به تبریز سفر کردید حتما سری هم به روستای ۷۰۰۰ ساله کندوان بزنید. خانه های این روستا به شکل صخره ای ساخته شده اند. دلیل نامگذاری این روستا شباهت ظاهری خان های آن به کندوی عسل است که البته عسل مهم ترین و ارزشمندترین سوغات این روستا هم محسوب می شود. روستای کندوان در نزدیکی کوه سهند که زمانی یک آتشفشان فعال بود، قرار دارد. بر اثر گذر زمان مواد مذابی که روانه دامنه ها شده بودند با تغیر شرایط آب و هوایی با اشکال هندسی عجیب و غریب خشک شدند. اما نکته جالب آن این است که همین اشکال عجیب و غریب حاصل از مواد مذاب حالا خانه ساکنین روستاست که دست نخورده باقی مانده اند. روستای کندوان یکی از زیباترین منطقه های گردشگری در تبریز است.

روستای زیبای کندوان

بازار سرپوشیده تبریز

اگر می خواهید هرگز خاطره تبریز از ذهنتان پاک نشود، حتما سری به بازار تبریز که بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است، بزنید. به جرات می توان گفت این بازر سرپوشیده مهم ترین میراث تاریخی تبریز به شمار می آید. برای اینکه به تاریخچه این بازار نگاهی بیاندازید باید ۱۰۰۰ سال به عقب بازگردید. این بازار بخش های مختلفی چون حجره، سرا، طاق و گنبد، مسجد و مدرسه دارد. در طول تاریخ افراد سرشناس و بزرگی چون مارکوپولو و ابن بطوطه نیز به این بازار سرزده اند. این بازار بزرگ در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشت که مردم در آن به داد و ستد می پرداختند. این بازار در سال ۱۳۵۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۸۹ به افتخاری جهانی تبدیل شد و در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسید.

بازار سرپوشیده و سنتی تبریز

تبریز شهری سراسر زیبایی و ماجرا است. خانه های تاریخی فراوان و مکان های دیدنی فوق العاده ای که تنها در تبریز می توانید یافت کنید. آنچه در این مطلب نام بردیم تنها بخشی از مکان های دیدنی و بی نظیر آن است که سعی کردیم به صورت متنوع انتخاب کنیم. در سفر به این شهر پر ماجرا تنها چیزی که معنی ندارد خستگی است. پس فکرش را هم نکنید و از فرصتتان نهایت استفاده را ببرید.

برای مطالعه مقالات بیشتر می توانید به صفحه اصلی مجله کاکتوس مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل