جشن آب ارمنستان

یکی از محبوب ترین جشن های ارمنستان میان مردمش و حتی ایرانیان جشن آب است. هرساله این مراسم در تابستان و تیر ماه برگزار می شود. این جشن را با نام وارداوار (vardavar) می شناسند و قدمتی طولانی دارد. می توان گفت ماجرای آن از زمان بت پرستی آغاز شد. وارداوار یا جشن آب یکی از مراسم های مذهبی و ملی ارمنستان به شمار می آید. هنگامی که در بازه زمانی این جشن به ارمنستان سفر کردید و پایتان به جشن باز شد دیگر از خیس شدن در امان نیستید. در این مراسم برای مردم فرقی نمی کند که شما را بشناسند یا نه. آن ها با سطل های بزرگ و پر آب ایستاده اند تا هر کسی را خیس کنند.

حتی ممکن است میان بازی، ناگهان ماشین آتشنشانی را ببینید که به سمت محل اجتماع و بازی شما می آید. احتمالا شگفت زده می شوید چون این جزوی از برنامه است. ماشین وارد محوطه می شود و روی مردم آب می پاشد. این جشن کوچیک و بزرگ نمی شناسد و از پیر و جوان در آن شرکت می کنند.

آب بازی در روز جشن آب ارمنستان

تاریخچه جشن آب یا وارداوار

وارداوار یک جشن ارمنی است و در چهاردهمین یک شنبه بعد از عید پاک معمولا در ماه جولای که معادل تیر ماه است جشن گرفته می شود. ریشه این مراسم به دوران پیش از اسلام و بت پرستی باز می گردد. آن ها در این روز به قدر دانی از الهه ارمنی، الهه عشق، زیبایی و آب می پردازند. البته با گذشت زمان و ظهور مسیحیت این مراسم هم تغییر شکل یافت.

اجرای آداب جشن آب

آداب شرکت در جشن آب

می دانید که شرکت در هر مراسمی آداب خاص خودش را هم دارد. پس اگر در این مراسم شرکت کردید باید به اصول و آداب آن هم پایدار باشید. صبح روز جشن آب قبل از هر چیز مردم در مراسم بزرگداشت مسیح شرکت می کنند. این مراسم معمولا در کلیساهای سطح شهر برگزار می شود. در این جشن مرسوم است که کبوتری را آزاد می کنند و برای جلوگیری از وقوع سیل دعا می کنند. ازدیگر رسوم وارداوار اجرای رقص و آوازهای محلی است. همچنین برخی نمایش های بومی و بازی های سنتی هم انجام می شود.

رقص محلی توسط زنان ارمنی

اهمیت وارداوار

وارداوار برای ارامنه اهمیت فرهنگی و معنوی عمیقی دارد. آنان معتقدند که آب نماد پاکی است و گناهان و انرژی منفی را از بین می برد. خیس کردن دوستان و آشنایان و غریبه ها هم به منظور تطهیر و تجدید قوا انجام می شود. این فستیوال به منظور تقویت کردن حس اتحاد و اجتماع مردم برگزار می شود و مردم را از هر طبقه جامعه برای یک تجربه شاد مشترک گرد هم می آورد. همچنین یادآوریی برای رهایی از کینه، بخشش و انتشار هرچه بیشتر انرژی های مثبت است.

نکاتی که بهتر است در جشن آب رعایت کنید!

  • لباس های تیره بپوشید: لباس تیره هنگام خیس شدن کمتر به چشم می آیند و حس بهتری خواهید داشت.
  • لباس اضافی همراه داشته باشید: در صورتی که می خواهید جایی بروید که نباید خیس باشید یا تحمل لباس خیس برایتان سخت است، یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید.
  • لوازم گران قیمت را نبرید: بهتر است لوازم گران قیمت مانند طلا، ساعت و تلفن همراه را با خودتان نبرید و یا جایی در ماشین، کوله پشتی و… جایگذاری کنید. این گونه مانع کم شدن یا آسیب دیدن آنها می شوید.
  • لوازم مورد نیاز: اگر قصد شرکت و همراهی در جشنواره وارداوار را دارید حتما وسایل مورد نیازتان را مانند سطل آب یا تفنگ آبپاش و… را همراه خود ببرید.

برای مطالعه مقاله ارمنستان کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل