جاهای دیدنی کاشان

یکی از زیباترین شهرهایی که در استان اصفهان می توانید از آن دیدن کنید، کاشان است. این شهر اولین واحه مسیر قم-تهران است. وجود تپه های زیگورات سیلک که تاریخی حدود ۷ هزار سال را پشت سر خود دارد، شاهدی بر قدمت طولانی این شهر است. گشتن در خیابان های کاشان و تماشای ساختمان های قدیمی، بازارهای شلوغ و مسیرهای باریک شهر هر کدام نشانه ای از تاریخ پررنگ این شهر را در دل خود دارد. شما با بازدید از شهر زیبای کاشان شاهد بخشی از تاریخ خواهید بود. در ادامه این مقاله بیشتر با کاشان و جاذبه های دیدنیش آشنا خواهید شد.

خانه عباسی کاشان

این مکان را نباید فقط به چشم یک خانه دید بلکه یک پناهگاه معنوی نیز بوده است. این ساختمان در قرن هجدهم برای خاندان عباسی بنا شد. و حدود بیست سال به طول انجامید. خانه عباسی وسعتی ۷۰۰۰ متری دارد که در پنج طبقه و شش حیاط ساخته شده است. یک حیاط اصلی نیز دارد که به تعلیمات دینی اختصاص داشت. اتاق «شاه نشین» محبوب ترین و زیباترین اتاق این خانه است. در آن جا شما احساس خواهید کرد که زیر آسمان هستید. این خانه فراتر از آجر است و شما می توانید هنر دست معماران ماهر آن دوران را به خوبی لمس کنید و از دیدن شاهکارشان لذت ببرید.

خانه عباسی در کاشان
خانه عباسی قرن ۱۸-برای تماشای تور مجازی خانه عباسی روی تصویر کلیک کنید.

خانه بروجردی

اگر شیفتهء داستان های رمانتیک هستید، پیشنهاد می کنم که از بازدید خانه بروجردی غافل نشوید. در قلب این خانه قصه ای عاشقانه می تپد.در گذشته مهدی بروجردی شیفتهء دختری از خانواده ای سرشناش می شود که پدر دختر تاجری پولدار و معروف بود به نام حاج سید جعفر طباطبائی. او به این شرط راضی به ازدواج دخترش می شد که بروجردی بتواند خانه ای هم تراز با خانه پدری دختر برای او فراهم کند. آن ها از علی مریم کاشانی، صنیع الملک و کمال الملک می خواهند تا همه توان خود را برای ساخت این عمارت بی نظیر به کار گیرند. غافل از این که ساخت این بنا قرار است سال ها طول بکشد.

در سال های اول ازدواجشان در یکی از اتاق های خانه طباطبائی زندگی خود را شروع کردند. بعد از گذشت هفت سال تصمیم گرفتند در بخشی از خانه خودشان که تقریبا آماده بود زندگی کنند. اما ساخت این خانه بیشتر از این ها طول کشید و نهایتا پس از ۱۸ سال پایان یافت. گوشه گوشهء این خانه شما را شگفتزده خواهد کرد. خانه زیبای بروجردی ها در فهرست یونسکو نیز ثبت گردیده است.

خانه بروجردی در کاشان
خانه بروجردی ها- برای تماشای تور مجازی روی تصویر کلیک کنید.

کاشان خانه های تاریخی زیاد، زیبا و با عظمتی دارد که شکوه و جلال هر کدام به نوبه ی خود شما را متحیر خواهد کرد، مانند خانه طباطبایی ها، خانه شریفیان، خانه رزاقیان، خانه عامری ها و… .

حمام فین کاشان

محال است که ایرانی باشید و نام حمام فین را نشنیده باشید. این مکان یکی از معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های تاریخی شهر کاشان به شمار می آید که روایت تاریخ پشت آن نیز شنیدنی است. حمام فین محل قتل سیاستمدار بزرگ میرزا تقی خان امیر کبیر می باشد . برای دیدن این مکان تاریخی باید به باغ فین بروید.

به علت نزدیک بودن باغ به چشمه سلیمانیه این قسمت از شهر معمولا خنک تر از سایر قسمت ها می باشد. برخی درختان آن جا بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند و تعداد کمی حتی ۴۷۰ سال سن دارند. حمام فین کاشان نیز در سال ۲۰۱۱ جزو میراث یونسکو قرار گرفت. این باغ شامل اتاق سلطنتی، حریم کریمخانی، موزه ملی و حمام سلطنتی نیز می باشد.

حمام فین کاشان
حمام فین کاشان

غار نیاسر کاشان

یکی دیگر از دیدنیهای شهر زیبای کاشان غار نیاسر میباشد که قدمتی دو هزار ساله دارد. چیزی که آن را از سایر غارها متمایز می کند این است که به دست گذشتگان ما ساخته شده و یک غار طبیعی نیست. در داخل آن با راه های پر پیچ و خمی مواجه خواهید شد که کارشناسان معتقدند به دلیل امور مذهبی چنین ساختاری دارد. غار نیاسر از دیرباز ممکن است محل اجرای رسوم مذهبیی مانند مهر و میترا بوده باشد که آب یکی از عناصر مهم آن بود. به همین دلیل این غار در نزدیکی آبشار نیاسر بنا شده است.

غار نیاسر کاشان
غار نیاسر

مدرسه سلطانیه کاشان

مدرسه سلطانیه در سال ۱۸۰۶ در زمان فتحعلی شاه قاجار کلنگ خورد. این مدرسه را می توانید در نزدیکی بازار کاشان پیدا کنید. ساخت آن حدود ۸ سال به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۸۱۴ به لطف معمار محمد شفیع افتتاح شد. اطراف مدرسه با درختان بلند کاج پوشیده شده است. همچنین میان باغ آبنمای زیبایی را خواهید دید. دور تا دور حدود ۵۰ اتاق وجود دارد که محل تعلیم دانش آموزان بود. طراحی های روی دیوار و سقف آجری این مدرسه به زیبایی آن افزوده  است. اکثر گردشگران در بدو ورود جذب کاشی های رنگاررنگ ورودی این مدرسه می شوند.

شهر زیر زمینی نوش آباد

نوش آباد بزرگ ترین شهر زیر زمینیی است و تاریخچه ای مخفی دارد. این شهر واقع در نوش آباد از مدت ها قبل از اسلام وجود داشته و در سه سطح زیر زمین است.داخل این شهر مسیرها، اتاق ها و آبراهه های زیادی وجود دارد. شهر نوش آباد ساختاری پیچ در پیچ دارد . هنگام کاوش و جستجو در این شهر می توانید دریابید که در گذشته زندگی در این شهر زیر زمینی چگونه بوده است. مردم این شهر را برای محافظت از خود در برابر ناملایمات بنا کردند.

شهر زیر زمینی نوش آباد
شهر زیر زمینی نوش آباد

سخن آخر

کاشان یکی از تاریخی ترین شهرهایی است که می توانید به آن سفر کنید. شما می توانید برای تمام روزهای اقامتتان در این شهر برنامه ریزی کنید و از لحظه به لحظه زمانی را که آن جا می گذرانید لذت ببرید. احتمالا نتوانید تمام جاذبه های آن را ببینید و تصمیم بگیرید برنامه ریزیی برای سفر مجدد به این شهر داشته باشید! کارشناسان ما در آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر آماده ارائه بهترین خدمات مسافرتی به شما علاقمندان سفر می باشد. می توانید قبل از سفر از همکاران ما مشاوره سفر دریافت کرده و سپس تور دلخواهتان را انتخاب کنید.