۲۰ تا از شگفت انگیزترین معبد های جهان

معابد بناهای سنگیی هستند که هویت یک منطقه، مذهب یا تمدن خاص را شکل می دهند. اگر از علاقمندان تاریخ، فرهنگ و معماری هستید پیشنهاد می شود که حداقل یک بار از این معابد بازدید کنید. برخی از این معابد شگفت انگیز نمادی برای یک شهر، کشور یا منطقه خاص هستند. در طول سال ها، این مکان ها که فقط برای عبادت بودند از یک معبد مشهور جهانی به یک جاذبه توریستی، گردشگری تبدیل شدند. در ادامه این مطلب می توانید با برترین معابد جهان آشنا شوید و درباره آن ها مطالعه کنید. خواهید دریافت که این بناهای ساخت دست بشر تا چه حد می توانند زیبا و شگفت انگیز باشند.

معبد تانا لوت- بالی (Tanah Lot Templi-Bali)

معبد Tanah Lot یا “سرزمینی در دریا” در جزیره اندونزی بالی واقع است. تانالوت یکی از معابد معروف هندو باستانی در سراسر جهان است که بر بالای صخره ای قرار دارد که مکانی مذهبی مقدس برای هندوهای بالی به شمار می آید. به لطف موقعیت فوق العاده زیبایی که دارد، با گذشت زمان به یک جاذبه اصلی توریستی در بالی تبدیل شد.

معبد تانا لوت

میناکشی-مادورای (Meenakshi Temple-Madurai)

معبد میناکشی در شهر مادورای در جنوب هند قرار دارد. این بنا متعلق به میناکشی(Meenakshi) نماد الهه پارواتی و ساندارشوار، نماد لرد شیوا است. همچنین این معبد به خاطر ۱۴ دروازه یا گوپورام رنگارنگش که در اطراف مجموعه معبد قرار دارند، مشهور است.

معبد میناکشی در مادورای

معبد آکشاردام-دهلی نو (Akshardham Temple, New Dehli)

جوانترین معبد در این فهرست، معبد آکشاردام (Akshardham Swaminarayan) می باشد. این سازه در سال ۲۰۰۵ در دهلی نو بنا شد. همچنین یکی از ۳ معبدی بود که در سرتاسر جهان بر اثر یک جنبش فرهنگی و انگیزه‌های معنوی تأسیس شد. این بنای ارزشمند به خاطر حکاکی‌های ماسه‌سنگ قرمز و جزئیات پیچیده‌ای که بر روی دیوارهای داخلی و خارجی آن است، شهرت دارد.

معبد آکشاردام در دهلی نو

چیچن ایتزا-مکزیک (The Temple Of Chichen Itza-Mexico)

این معبد که در شهر باستانی چیچن ایتزا واقع است، به عنوان یکی از خارق العاده ترین و پربازدیدترین معابد مایاها به شمار می آید. یکی از حقایق شگفت انگیز در مورد ساخت چیچن ایتزا وجود دارد این است که هر ضلع این هرم دارای ۹۱ پله است که در نهایت با پله بالای آن یکی می شوند. در مجموع این معبد با ۳۶۵ پله دارد که هر پله آن نمادی از یک روز سال است.

معبد چیچن ایتزا در مکزیک

بتکده شوداگون-میانمار (Shwedagon Pagoda, Myanmar)

شوداگون (Shwedagon) که آن را به عنوان بتکده طلایی نیز می شناسند، یک استوپای طلاکاری شده است. این سازه در شهر باستانی یانگون، میانمار قرار دارد. این معبد مقدس ترین مکان بودایی در میانمار محسوب می شود. به نقل از اهالی و گذشتگان این معبد شامل بقایای چهار بودای قبلی است.

معبد شوداگون

صومعه آشیانه ببر-بوتان (Tiger’s Nest Monastery, Bhutan)

از صومعه آشیان ببر می توان به عنوان یکی از مشهورترین و با شکوه ترین معابد جهان نام برد. همچنین این معبد یکی از مقدس ترین مکان های بودایی برای عبادت یا زیارت در کوه های هیمالیا است. این صومعه که به پارو تکتسنگ نیز معروف است، ۳۰۰ سال پیش به عنوان مکانی برای مراقبه و درون نگری بنا شد.

صومعه آشیان ببر

وات رونگ خون-تایلند (Wat Rong Khun, Thailand)

وات رونگ خون که مسافران آن را به عنوان معبد سفید نیز می شناسند، معبدیست که در شمال تایلند در چیانگ رای قرار دارد. این معبد در ابتدا صدها سال پیش بنا شد، اما پس از مشاهده وضعیت رو به وخامت آن، در سال ۱۹۹۷ دوباره طراحی و بازسازی شد. امروزه ساختار برجسته، طراحی چشمگیر و رنگ های شاداب آن سالانه میلیون ها گردشگر را از سرتاسر جهان جذب می کند.

معبد وات رونگ خون

معبد بهشت،پکن (Temple of Heaven, Beijing)

این معبد که در پایتخت چین شهر پکن قرار دارد، در اوایل قرن پانزدهم توسط همان امپراتوری بنا شد که شهر ممنوعه را در نزدیکی پکن ساخت. پادشاهان گذشته چین از این معبد بازدید می کردند تا برای برداشت محصول خوب دعا کنند. این معبد تائوئیستی با طراحی معماری برجسته خود، ۲۰ سال پیش به عنوان میراث یونسکو شناخته شد.

معبد بهشت در پکن

ابوسیمبل-مصر (Abu Simbel, Egypt)

تاریخ باستانی تمدن مصر مردم سراسر جهان را مجذوب خود کرده است. یکی از این آثار تاریخی ارزشمند آن معابد صخره ای شگفت انگیز ابوسیمبل است. این بنا که تقریباً ۳۳۰۰ سال پیش بنا شد، احتمالاً قدیمی ترین معبد در این لیست به شمار می آید.

نیلوفر آبی-دهلی نو (Lotus Temple-New Delhi)

معبد نیلوفر آبی ۳۲ سال پیش با هدف ترویج صلح جهانی، هماهنگی و تساهل نسبت به همه ادیان بنا شد. رهبران مذهبی که بر آن ریاست می‌کنند، مراقبه را به عنوان وسیله‌ای برای یافتن آرامش درونی و زندگی بهتر ترویج می‌کنند.

پارتنون، یونان (Parthenon-Greece)

پارتنون نمادین که در بالای آکروپولیس در آتن قرار دارد، گواهیی بر درخشش یونان باستان است. ستون‌های دوریک و مجسمه‌های خیره‌کننده آن از زمانی صحبت می‌کنند که گفته می‌شد خدایان و الهه‌ها روی زمین راه می‌رفتند و آن زمان این بنای باشکوه به آتنا، الهه خرد تقدیم شده بود.

معبد پارتنون یونان

فوشیمی ایناری-ژاپن (Fushimi Inari Shrine-Japan)

فوشیمی یک عبادتگاه مهم شینتو است که در جنوب کیوتو قرار دارد. این معبد به خاطر هزاران دروازه اش و مسیرهای پیاده‌روی که پشت ساختمان‌های اصلی آن قرار دارند، مشهور است. فوشیمی ایناری مهم ترین زیارتگاه از میان هزاران زیارتگاهی است که به ایناری، خدای برنج شینتو اختصاص داده شده است. مردم بر این باورند که روباه‌ها پیام‌آوران ایناری هستند. به همین دلیل مجسمه‌های روباه زیادی در سراسر محوطه زیارتگاه وجود دارد.

معبد فوشیمی ژاپن

معبد کارناک-مصر (Temple of Karnak-Egypt)

کارناک در طول دو هزار سال از حدود ۲۰۵۵ قبل از میلاد بنا شد. این بنا یکی از بزرگترین مجتمع های مذهبی در جهان محسوب می شود و البته مهم ترین مکان عبادت مصر در دوران حکومت هاتشپسوت و رامسس دوم و سوم بود. این مکان علاوه بر معبد باشکوه کارناک و کلیساها و پناهگاه‌های کوچک‌تری که به خدایان دیگر اختصاص دارند، از تالارهای بزرگ، دریاچه‌ای مقدس، و دکل‌ها – دروازه‌های تاریخی که ورودی معبد را مشخص می‌کنند، تشکیل شده است.

معبد کارناک

الخزنه-اردن (Al-Khazneh-Jordan)

این بنای حیرت‌انگیز که با نام الخزنه آن را می شناسند در داخل صخره‌ای بزرگ و صورتی رنگ در شهر باستانی پترا واقع است. الخزنه که اعتقاد بر این است که در قرن اول پیش از میلاد ساخته شده است، به عنوان مقبره ای برای پادشاه یا ملکه نبطی در نظر گرفته شده است. این معبد با نمای پیچیده خود هر گردشگری را مسحور و مبهوت خود می کند.

معبد الخزنه

معبد کانداریا ماهادوا-هند (Kandariya Mahadeva Temple-India)

معبد کاندریا ماهادوا مشهورترین معبد هندو از گروه معبد واقع در خواجوراهو است. کانداری با ارتفاع ۱۰۲ فوت یک از بزرگ ترین معابد به شمار می آید. همچنین حکاکی های عمیق و بی نظیر آن مورد توجه زیاد گردشگران است. به دلیل ارتفاع زیادش آن را به کوه‌ مقدس تشبیه کرده اند. همچنین از این معبد به عنوان «خدای بزرگ غار» تعریف می کنند.

معبد کانداریا

پرامبانان-اندونزی (Prambanan-Indonesia)

مجموعه معابد پرامبانان متعلق به قرن نهم هستند. پرامبانان که در جاوه مرکزی واقع است، بزرگ‌ترین معبد اندونزی به شمار می آید. این بنا به خاطر مناره‌های سر به فلک کشیده‌اش که بلندترین آنها ۱۵۴ فوت است، قابل توجه است. حکاکی های سنگی آن قسمت های مختلفی از حماسه سانسکریت، رامایانا را به تصویر می کشد.

معبد پرامبانان

انگکور وات-کامبوج (Angkor Wat-Cambodia)

مجموعه معبد انگکور وات در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگترین بنای مذهبی جهان به ثبت رسیده است. این بنا بیش از ۴۰۲ هکتار وسعت دارد و متعلق به قرن دوازدهم است. همچنین این مکان در ابتدا به عنوان یک معبد هندو استفاده می شد. با گذر زمان تبدیل به محل عبادت بوداییان شد. معماری این سازه شبیه به یک کوه چند قله است. دیوار های این معبد دارای کنده کاری های زیبایی است که هر کدام از آن ها داستان های مختلف هندو را روایت می کنند.

معبد انگکور وات

معبد جوخانگ-تبت (Jokhang Temple-Tibet)

یکی دیگر از معابد بودایی که اتفاقا مرکز معنوی تبت نیز هست، معبد جوخانگ در پایتخت شهر لهاسا می باشد. جوخانگ که به «خانه بودا» ترجمه می شود، میراث جهانی یونسکو محسوب می شود. همچنین این بنا در خط مقدم رشد بودیسم و ​​نفوذ آن در منطقه هندوچین تاثیر فراوانی داشت.

معبد جوخانگ در تبت

وات فو-بانکوک (Wat Pho-Bangkok)

وات فو که با عنوان «معبد بودای درازکش» هم آن را می شناسند ، یک زیارتگاه بودایی واقع در شهر بانکوک، تایلند می باشد. این مجموعه شامل استوپاهای کوچک با ساخت شگفت انگیز و مجسمه ۴۶ متری بودا است. همچنین یکی از قدیمی ترین معابد در بانکوک به شمار می آید که حتی قبل از انتقال پایتخت تایلند به آنجا بنا شد.

معبد Man Mo در هنگ کنگ

زمان ساخت این معبد معروف بودایی و تائوئیستی هنگ کنگ مشخص نیست. اما کتیبه های یافت شده بر روی زنگ سالن معبد نشان می دهد که ساخت آن در حدود سال ۱۸۴۷ انجام شده است. Man Mo را به خدای ادبیات و خدای جنگ می شناسند . این مکان هنوز هم بسیار فعال است و عبادت کنندگان محلی از آن بازدید می کنند. بنا بر این از بازدید کنندگان درخواست می شود که برای احترام از عکاسی خودداری کنند.