وان ترکیه کجاست؟

وان یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین استان های ترکیه است. مرکز استان آن نیز شهری با همین نام است. قدمت این شهر به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. این شهر زیبا در حاشیه دریاچه وان و بر روی تپه‌ای با نام تلکی‌تپه (Tilkitepe) قرار دارد. شهر وان بعد ها به مقر پادشاهی اورارتو تبدیل شد. کتیبه‌های پیدا شده از این شهر و همچنین قلعه‌های متعدد، بیانگر گره خوردن تاریخ این شهر با پادشاهان ایرانی است. این شهر که در چهارراه استراتژیک بین خاورمیانه، قفقاز و مدیترانه قرار دارد، در طول قرن‌ها شاهد نفوذ تمدن‌های مختلف بوده است.

دریاچه وان

موقعیت جغرافیایی وان 

وان شهری در شرق ترکیه است. این شهر در ساحل شرقی دریاچه وان قرار دارد. همچنین بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اندورهیک (حوضه بسته) در جهان است. این شهر دیدنی توسط چند کوه احاطه شده است. از جمله کوه باشکوه آرارات در جنوب که به عنوان محل استراحت کشتی نوح مشهور است.

وسعت و جمعیت وان 

استان وان دارای مساحت ۱۹٬۰۶۹ کیلومترمربع است و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۱۴۹ هزار نفر می‌رسد.

آب و هوای وان

از آنجا که آب و هوای وان کوهستانی و معتدل است، زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی دارد.  از بهار تا پاییز آب و هوای معتدل و مساعدی دارد. میانگین بارش در این فصول کم و ملایم است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید در فصل های بهار و تابستان مراجعه کنید زیرا بهترین زمان برای گردش و بازارگردی می باشد.

جاذبه های گردشگری وان

  • جزیره آکدامار
  • دریاچه وان
  • قلعه وان
  • جزیره کارپاناک
  • موزه وان
  • چاووش تپه
  • قلعه هوشاپ
  • خانه گربه ها
  • مجموعه صومعه واراگاونق (“هفت کلیسا”)
  • فرودگاه فرید ملن

مراکز خرید وان 

یکی از اهداف مهم مسافران و به ویژه ایرانیان از سفر به وان ، خرید کردن می باشد. زیرا در این شهر مرزی مراکز خرید زیادی وجود دارد که به اختصار توضیح می دهیم.

وان ای.وی.ام – VAN AVM

یک مرکز خرده ‌فروشی مدرن و چند طبقه با فروشگاه‌ های برند، غذاخوری ‌های فست ‌فود و سینما. این بهترین و بزرگ ترین مرکز خرید در شهر وان ترکیه است. یک مرکز خرید مدرن با اکثر برندهای معروف، فودکورت خوب می باشد.

مرکز خرید وان AVM

مرکز تجاری آیدین پریهان – Aydın Perihan İş Merkezi

اینجا یکی از بهترین مراکز خرید وان ترکیه است. برندهای زیادی را می توانید در این مرکز خرید پیدا کنید. دسترسی به این مرکز خرید بسیار آسان است و به دلیل محیط زیبا و دلبازش شهرت دارد.

مرکز خرید تورکوآز – Turkuaz AVM

اینجا یکی از مراکز خرید محلی در وان است که در مقایسه با سایر مراکز خرید دیگر معمولا قیمت های بهتری دارد. امکانات تفریحی و رستوران و کافه هم برای گردشگران در این مرکز خرید در نظر گرفته شده است.

آتایوس سیلور – Atayos Silver

یکی از مراکز خریدی که ایرانی ها زیاد به آن سر می زنند، آتایوس سیلور است. در واقع اینجا بورس خرید زیورآلات طلا و نقره در شهر وان است. گشتن مرکز خرید حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و اطراف آن سوپرمارکت هایی است که برای خرید شکلات به عنوان سوغاتی مناسب هستند.

فروشگاه برشگاه – Bershka

نام برند برشکا (Bershka) برای تمامی دوستداران خرید آشناست و اغلب ایرانی‌ها این برند را می‌شناسند و آن را دوست دارند. در واقع این برند متعلق به گروه اسپانیایی ایندیتکس (Inditex) است که یکی از مهم‌ترین مراکز اصلی برای خرید پوشاک در وان می‌باشد. این فروشگاه امروزه در بیش از ۷۰ کشور دنیا از جمله کانادا، امریکا، مالزی، ایتالیا، دبی، روسیه، تایلند، کره ی جنوبی و البته ترکیه شعبه دارد که یکی از شعبه‌های آن در این شهر دایر است.

فروشگاه برشکا در وان

بازار روسی‌ها

کشور ترکیه به دلیل ارتباطات سیاسی و اقتصادی خوبی که با همسایه روسی خود دارد، بازار روسی‌ها را در شهر وان ( Russian bazaar) را راه‌اندازی کرده تا تبادل فرهنگی میان این دو کشور باشد. بازار روسی، از چند خیابان تشکیل شده و کالاهای تولید روسیه و صنایع دستی و پوشاک ساخت این کشور در این بازار فروش می رسند.

بازار قدیمی 

بازارهای سنتی هر شهر، علاوه بر کمک اقتصادی که به بومی‌های هر منطقه می‌کنند، نشانگر فرهنگ، آیین و رسومات افراد بومی آن منطقه نیز می‌باشند. که توصیه می‌شود برای بهتر شناختن فرهنگ از آن دیدن کنید.

بازار قدیمی وان

خیابان جمهوریت

در این خیابان از کالاهای سنتی و بومی تا برندهای جهانی را می‌توانید با قیمت‌های مناسب پیدا کنید.

خیابان جمهوریت وان

حیات ای.وی.ام – Hayat AVM

فروشگاهی در وان که طیف گسترده ای از محصولات را به فروش می رساند و به همه نیازهای شما پاسخ می دهد.

آروبانی بدستنی ساوات چارشیسی

محل فروش صنایع دستی و جواهرات. اینجا هم محل ساخت محصولات است و هم محل فروش آن ها. جواهرات در مدل های متنوع ساخته شده و بسیار زیبا هستند.

بوینر وان مرکز

این فروشگاه یک هایپر مارکت پوشاک است. تنوع محصولات بالایی دارد و می توانید به عنوان یک گزینه خرید در بین تعداد بی شماری از فروشگاه های مد و لباس و مراکز خرید وان به آن نگاه کنید.

خانه گربه ها

یکی از جاذبه های توریستی این روزهای شهر وان ، گربه های پشمالو و سفید رنگش هستند که یک ویژگی منحصر به فردی دارند. رنگ چشم های این گربه ها یکی فیروزه ای و دیگری کهربایی می باشد. البته گربه هایی هستند که چشم های یک رنگ دارند. خانه گربه های وان در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شده است. در این سال مسئولان ترکیه متوجه شدند نسل این گونه از گربه ها در حال انقراض است و تنها ۹۰ مورد از این موجودات دوست داشتنی و زیبا باقی مانده است. در خطر انقراض بودن این گربه‌ها باعث شد مکانی امن برای نگهداری و حمایت از آن ها راه‌اندازی شود.

خانه گربه های وان

خانه گربه ها در مرکز استان وان قرار دارد. در حال حاضر یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر به شمار می آید. ساختمان این مجموعه در داخل محوطه دانشگاه و در نزدیکی دریاچه وان واقع شده و همین امر باعث جذاب‌تر شدن این مکان برای گردشگران شده است. چنانچه قصد سفر به این مکان زیبا را دارید می توانید از طریق آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر ، یک سفر رویایی را داشته باشید.

سخن پایانی 

در مقاله مرتبط با وان سعی کردیم بخشی از جاذبه های دیدنی آن رابه شما معرفی کنیم. البته این مکان های معرفی شده رندوم انتخاب شده و ترتیب یا اولویت بندی خاصی ندارند. اما اگر با مطالعه این مقاله مشتاق سفر به این شهر بی نظیر شدید، همکاران ما در آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر آماده ارائه هرگونه مشاوره پیش از سفر به شما عزیزان می باشند. همچنین با راهنمایی کارشناسان ما در تیم آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر می توانید تور دلخواهتان را به اسپانیا و سایر مقصدهای داخلی و خارجی انتخاب و خریداری نمایید.