سوادکوه کجاست؟

سوادکوه یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین شهرهای شمال کشورمان می باشد. این منطقه تماما توسط کوه ها و جنگل های فراوان احاطه شده است. خلاف سایر شهرهای شمالی این شهر از تراکم جمعیتی کمی برخوردار است. این شهر هرچند کوچک اما سرار زیبایی و جاذبه است و در این بخش به دیدنی ترین آن ها اشاره می کنیم.

دریاچه لفور

سالانه گردشگران بسیاری به سوادکوه و سپس روستای لفور سفر می کنند. در این روستای زیبا می توانید از دریاچه ی بهشتی آن که به دریاچه لفور شناخته می شود، دیدن کنید. این دریاچه دارای طبیعتی فوق العاده بکر و مناظری سرسبز و زیبا است. فرصتی فوق العاده برای گذراندن اوقاتی آرام و لذت بخش است. آب و هوای این دریاچه بی اندازه دلچسب است. از دلایل اهمیت این دریاچه می توان به آبرسانی به چندین روستا اشاره کرد. پس از مدتی استراحت در کنار دریاچه می توانید به جنگل های توسکا بروید و از آب و هوای تمیز آن لذت ببرید. همچنین فرصت خوبی برای ثبت عکس های ناب  در طبیعت است.

دریاچه لفور در سوادکوه

جنگل لفور

لفور فقط در دریاچه زیبایش خلاصه نمی شود بلکه پیشنهاد می کنیم از جنگل لفور نیز حتما دیدن کنید. این منطقه در مرکز دهستان لفور و شارقلت قرار دارد. به دلیل شرایط مناسب این منطقه شما می توانید کمپ کرده و اقامت داشته باشید. شما می توانید از روستاهای زیبای اطراف این جنگل نیز بازدید کنید.

جنگل لفور در سوادکوه

سد سنبل رود

سنبل رود سدی خاکی است که در ۸ کیلومتری جاده شیرگاه  بین سوادکوه و بابل کنار قرار دارد. این سد با چشم اندازهای طبیعی و جنگلی و امکانات تفریحی متنوع، یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در استان مازندران می باشد. در این سد سالانه میلیون ها متر مکعب آب برای کشاورزی و پرورش ماهی ذخیره می شود. درحال حاضر امکانات تفریحی، رفاهیی هم در این منطقه مهیا است. امکاناتی چون آلاچیق، کلبه چوبی جهت اقامتی راحت تر، قایق های موتوری و پارویی و فضایی وسیع و گسترده جهت بازی ها و دورهمی های بزرگ و پیک نیک برای مسافران و گردشگران تدارک دیده شده است.

سد سنبل رود در سواد کوه

منطقه شیرگاه

شیرگاه یکیاز توابع سوادکوهمی باشد. منطقه کوچک و سرسبزی که بی شک ارزش دیدن دارد. شیرگاه علاوه بر طبیعت بکری که دارد، به پل های زیبا و مسیر راه آهن رویایی اش شهرت دارد. این منطقه به شما فرصت خوبی برای پیاده روی، تفکر، عکاسی و استراحت می دهد.

راه آهن شیرگاه در سواد کوه

آبشار گزو

از دیگر دیدنی ها سواد کوه آبشار گزو است. این آبشار ۴۸ متر ارتفاع دارد و در منطقه لفور و نزدیک به امامزاده مشهورش قرار دارد. شما می توانید به همراه گروه های طبیعتگردی و یا جمع های خانوادگی و دوستانه به این آبشار سفر کنید. این مسیر حتما برای شما پر نشاط و هیجان انگیز خواهد بود.

آبشار گزو در سوادکوه

روستای آلاشت در سوادکوه

یکی از جاذبه ها و دیدنی ترین منطقه هایی که در سوادکوه می توانید از آن دیدن کنید، روستای زیبای آلاشت است. این روستا حیات وحش حفظ شده ای دارد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. جالب است بدانید آلاشت در زبان محلی به معنی « آشیانه عقاب » است و دلیل این نام گذاری بخاطر وجود عقاب های زیاد در کوه های مرتفع این منطقه است.

روستای آلاشت در سوادکوه

دیدنی های بیشتر و زیبایی نیز در سوادکوه و اطراف این شهر کوچک زیبا وجود دارد که شما را به سمت خود می خواند. اگر تمایل داشتید که سوغاتیی به عنوان یادگاری از این سفر با خود ببرید ما لیست کوچکی از آن را به شما معرفی می کنیم تا در انتخاب و تصمیم گیری راحت تر باشید.

سوغات و صنایع دستی سوادکوه

  • جوراب پشمی: دستبافت پشمی از پشم گوسفندان سوغاتی خاص، گرم و رنگی می تواند باشد.
  • شمد: شمد بافی یکی از صنایع دستی زیبای این مردم می باشد که رواندازی خنک و تابستانی است.
  • گلیم و جاجیم: زیر اندازهای رنگی و سنتی است که به دست خود زنان و گاها مردان زحمتکش سوادکوه بافته می شود.

نمی توانید به مازندران سفر کنید و از غذاهای محلی آن بگذرید. با این حال سوادکوه خوراکی های محلی خودش را هم دارد.

  • کئی پلا: کئی پلا یک جور پلو مخلوط است که با کدو حلوایی و تخم مرغ نیمرو طبخ می شود.
  • تیرنگ بشتی: تیرنگ بشتی یک نوع ته چین است که با برنج مرغوب ، شیر، ماست و روغن حیوانی آماده می شود.
  • کچیله نان: از نان های معروف سوادکوه کچیله نان است. دایره ای شکل است و در تنور پخته می شود. یکی از خوشمزه ترین نان هایی است که می توانید طعمش را تجربه کنید و شاید بتوانید به عنوان سوغاتی نیز با خود ببرید.

بهترین زمان سفر به سوادکوه

اگر می خواهید سفری بی نقص را تجربه کنید خوب است که قبل از هر سفری اطلاعات آب و هوایی مقصدتان را بررسی کنید. از ماه اردیبهشت تا پایان شهریور بهترین زمان سفر به این منطقه است. شما در این بازه زمانی با آب و هوایی فوق العاده رو به رو خواهید شد اما اگر از شرجی فراری هستید، بهار فصل مناسب تری برای شما است. با آنکه باید اشاره کرد که هر فصلی زیبایی و جلوه ی خاص خود را دارد و در پاییز نیز طبیعت زرد و نارنجی این منطقه بسیار دیدنی است و لذت خاص خودش را دارد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم یکی دیگر اززیبایی های ایران را به شما معرفی کنیم که تا کنون گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. سفر به سوادکوه بی شک یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای شما خواهد بود. برای رزرو یک تور چند روزه جذاب به مقصد سوادکوه میتوانید با آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر در ارتباط باشید و از اخبار تورهای شاد و گروهی ما مطلع شوید.