جاذبه های دیدنی تفلیس

تفلیس یکی از شهرهای مهم و پایتخت گرجستان می باشد که دقیقا بر روی رود کُر قرار دارد. این شهر از سه طرف با کوه های قفقاز احاطه شده است. نام ابتدایی این شهر تبلیسی بوده که نام چشمه‌های آب گرم این منطقه است. داستان این شهر به این صورت است که در اوایل قرن پنج، شاه واختانگ اول در میان جنگلی انبوه و سر به فلک کشیده به همراه شاهین خود مشغول شکار بود.

شاهین قرقاولی را دید و چندین بار به او حمله کرد. پس از چندی هر دو پرنده سقوط کردند. همراهان پادشاه به دنبال شاهین سلطنتی رفتند. آن ها پرندگان را در چشمه های آب داغ کوهستان یافتند که هر دو جان خود را از دست داده بودند. پادشاه تحت تاثیر چشمه های آب گرم و بخار آن ها قرار گرفت. به گونه ای که دستور داد درختان جنگل را قطع کرده و در این مکان شهری بنا کنند. بدین گونه شهر تفلیس به وجود آمد.

شهر تفلیس در گرجستان
برای خواندن مقالات بیشتر درباره گرجستان روی تصویر کلیک کنید.

زبان رسمی گرجستان- تفلیس

یکی از ده زبان های کهن دنیا زبان مردمان گرجستان است که هنوز هم تکلم می شود.  علاوه بر گرجستان کشورهای دیگری از جمله آذربایجان، شمال شرق ترکیه، اوکراین، روسیه، آمریکا تکلم می شود. حتی در کشور خودمان، در استان اصفهان، در شهرهای فریدون دشت و بوئین میاندشت و همچنین روستاهای موجود در این شهرها می توانید شاهد این گویش زیبا باشیم. این زبان یکی از زبان های قفقازی است که جزو گروه زبان کارتولی است و خود این زبان شامل زبان های گرجی، مگرلی، لازی و سوانی می باشد.

واحد پول گرجستان-تفلیس

واحد پول گرجستان لاری است. هر لاری معادل ۱۰۰ تتری است. لاری را به اختصار با GEL (لاری واحد پول گرجستان) نشان می‌دهند. در گرجستان هم مثل بسیاری از کشورهای دیگر، پول به شکل سکه و اسکناس توزیع می‌شود. سکه ‌های گرجستان در مقادیر متفاوتی در دسترس است.

لاری واحد پول گرجستان

آب و هوای تفلیس

به طور کلی تفلیس دارای آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب و با تأثیرات قابل توجه قاره ای نیمه خشک محسوب می شود. معمولاً آب و هوای تفلیس در فصول مختلف متغیر است. این شهر تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های متوسط، سرد و نیمه خشک را تجربه می کند.

سوغات خوراکی تفلیس 

یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر بازار و خرید کردن است. خصوصا اگر گرفتن سوغات خوشمزه آن شهر باشد. تفلیس هم از این داستان مستثنی نیست. در ادامه برخی از سوغاتی های خوراکی این شهر زیبا را توضیح می دهیم:

چورچخلا

این خوراکی جذاب یک مدل شیرینی است که از آرد و گردو و فندوق تهیه می شود. سپس مواد را به نخ می کشند، داخل آب انگور قرار می دهند و آویزان می کنند تا خشک شود. شکل نهایی این شیرینی شبیه شمع می شود!

شیرینی چورچخلا سوغات تفلیس

پنیر گرجی 

یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های گرجستان پنیر گرجی می باشد که طعم و مزه دلنشینی دارد. پنیرهای گرجی از قدیم بسیار معروف است. ازتجربه کردن طعم این پنیرها دست نکشید.

پنیر گرجی سوغات تفلیس

مرباهای گرجی 

مرباهای گرجستان طعم های بسیار خاص و متفاوتی دارد. حتی اسم این مرباها هم جالب است. مرباهای خوشمزه گرجستان عبارتند از گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج می باشد.

عسل کاج سوغات تفلیس

ادویه های گرجی

به طورکلی ادویه های شرق برای اروپاییان و امریکایی ها شناخته شده است و از همه معروف تر ادویه های گرجستان است. یکی از به نام ترین های آن ادویه خملی سونلی (گرجی: ხმელი სუნელი ، به معنای “ادویه خشک”) که از ادویه‌جات سنتی گرجستان محسوب می شود. به طور معمول ترکیبی از دانه گشنیز آسیاب شده، دانه کرفس، ریحان خشک، شوید، جعفری، شنبلیله آبی، مرزه تابستانی، برگ بو، نعناع و گل همیشه بهار است.

ادویه های گرجی سوغات تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس

  • خیابان روستا ولی 
  • قطار کابلی تفلیس 
  • قلعه ناریکالا 
  • شهر قدیم تفلیس 
  • تله کابین تفلیس 
  • سالن تئاتر گابریادزه
  • محله متخی
  • بازار دزرتیربی
  • مجسمه مادر گرجستان
  • کلیسای جامع تثلیث
  • بازار میدان تفلیس 
  • خیابان پکینی
  • بازار درای بریچ
  • پل صلح تفلیس
  • پارک ابی جینو پارادایس
  • شهربازی متاتسمیندا
  • دریاچه لاک پشت 
  • باغ گیاه شناسی تفلیس 
  • مسجد جامع تفلیس 
مجسمه مادر در تفلیس

هزینه های سفر به تفلیس 

هزینه های سفر بستگی به سطح توقع و نوع سفری که در نظر گرفتید دارد. برای سفر به تفلیس نسبت مقاصد دیگر گردشگری چندان بالا نیست در ادامه به برخی از هزینه های مربوط به سفر به شهر زیبای تفلیس می پردازیم.

هزینه ویزا و عوارض خروج از کشور

برای رفتن به کشور گرجستان نیازی به ویزا نیست ولی برای خروج از کشور باید عوارضی را پرداخت نمایید که بستگی به این دارد که چندمین سفرتون به خارج از کشور است و این مبلغ از طرف سازمان مربوطه اعلام میشود.

هزینه بلیط هواپیما 

بلیط هواپیما بستگی به امکانات و ایمن بودن هزینه متفاوتی دارد. هرچه امکانات بیشتر و شرکت هواپیمایی معتبر تر باشد هزینه بلیط بالاتر میشود. البته بیشتر ایرلاین های کشور بلیط مربوط به تفلیس را صادر می کنند. برای اینکه بتوانید یک بلیط ارزان تهیه کنید، بهتر است ابتدا زمان خود را مشخص کنید و دایما از طریق سایت های مختلف رصد نمایید. همچنین می توانید از سایت کاکتوس سیر جهت رزرو بلیط خود اقدام نمایید.

هزینه هتل تفلیس

اگر قصد سفر به تفلیس را دارید توصیه می کنیم مراقب هزینه های خود باشید. زیرا جشنواره ها و فستیوال هایی که در تفلیس اتفاق می افتد بیشتر پول شما را خرج می کند. لذا پیشنهاد می کنیم ابتدا هتل خود را رزرو نمایید تا از ارامش و اسایش در شهر تفلیس برخوردار باشید. اگر لاندری و باشگاه بدنسازی براتون مهم است حتما هتلی را انتخاب نمایید که دارای امکانات مورد نظر شما باشد. همچنین هزینه های هتل در شهر زیبای تفلیس از شبی ۲۰دلار شروع می شود و بسته به امکانات آن هتل، هزینه ها متغیر است.

هتل در تفلیس
برای به دست آوردن لیست قیمت های هتل ها در تفلیس می توانید روی عکس کلیک کنید.

فستیوال های تفلیس

یکی از جذابیت های تفلیس برگزاری فستیوال های مختلف است. این مراسم ها هر ساله توریست زیادی را به خود جذب می کند. در ادامه به برخی از این فستیوال ها می پردازیم.

تبیلیسوبا – فستیوال جشن تولد تفلیس

فستیوال تبیلیسوبا به مناسبت روز تولد پایتخت گرجستان یعنی تفلیس  در یکی از آخر هفته های ماه اکتبر جشن گرفته می شود. این فستیوال با  بسیاری از میوه ها، سبزیجات، پنیر، دسرهای تهیه شده با انگور گرجستان، چرچلا ، لواشک، خینکالی، نان، شراب، انواع شاهکارهای زیبای صنایع دستی گرجستان، نمایش های تئاتری، موسیقی های محلی و رقص و آتش بازی در آسمان تفلیس  همراه است.

فستیوال تبلیسوبا در تفلیس

فستیوال شراب

معمولا جشنواره شراب در یکی از مناطق سبز در تفلیس برگزار می شود. مسافران از سراسر جهان برای تست طعم  بیش از ۶۰ نوع از شراب عالی گرجستان از آخرین برداشت به فستیوال شراب می آیند. این جشنواره همراه با رقص های گرجی و اجرای آهنگ های سنتی گرجی همراه است.

فستیوال شراب در تفلیس

فستیوال جاز تفلیس

شرکت استرن پرومشن (Eastern Promotions) برای برگزاری فستیوال های موسیقی به همراه  نوازندگان برجسته و بسیار مشهور در منطقه قفقاز تلاش بسیاری کرده اند. این جشنواره برای حمایت از موسیقی گرجی و  هنرمندان گرجی در خارج از کشوربرگزار می شود.

فستیوال جاز در تفلیس

سخن پایانی

آژانس هواپیمایی کاکتوس سیر مفتخر است که می تواند بهترین تورهای داخلی، خارجی و طبیعتگردی را در اختیار دوستداران سفر و ماجراجویی قرار دهد. همچنین کاکتوس سیر با داشتن کادری مجرب می تواند شما را با مشاوره پیش از سفر همراهی کند تا شما سفری هر چه بهتر و لذت بخش تر را تجربه کنید.