جاهای دیدنی همدان

همدان از شهرهای تاریخی و کهن ایران است. بنا به استنادهای تاریخی، این شهر در زمان مادها بنا شده و اولین پایتخت پادشاهی ایران به شمار می آید. از همین رو این شهر محل زندگی اقوام مختلفی چون فارس و ترک در نیمه شمالی و لر و لک در نیمه جنوبی استان می باشند. در گذشته این شهر را با نام هگمتانه و اکباتان می شناختند .هم­ اکنون همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی توریستی کشور شناخته می ­شود. از نمادهای این شهر آرامگاه بوعلی سینا می­ باشد. شرکت مسافرتی کاکتوس سیر با تورهای داخلی و خارجی و بهترین قیمت آماده ارائه خدمات به شما عاشقان سفر می باشد.

زبان و گویش

مردم همدان اغلب فارسی و با لهجه همدانی صحبت می­ کنند. اقوام ترکی که نیز در این شهر سکونت دارند به زبان ترکی با لهجه همدانی صحبت می ­کنند. همچنین بخاطر وجود سه قوم لر و لک و کرد این سه زبان نیز وجود دارد.

دین و مذهب مردم همدان

اغلب مردم همدان شیعه دوازده امامی هستند. در این میان مذاهب دیگری مانند ارمنی­ ها که پیرو دین مسیحیت هستند و یا عده کمی که پیرو دین یهود هستند نیز وجود دارند. مذهب­ی های دیگری چون اهل حق یا یارسان­ ها، علی­ اللهی ها و یا بهائی­ ها نیز در این شهر سکونت دارند اما این روزها دیگر  تعداد آن ­ها بسیار کم است.

جاذبه های دیدنی همدان

در ادامه این مطلب برترین جاذبه های دیدنی شهر زیبای همدان را به شما معرفی می کنیم. یک لیست از دیدنی های هر شهری به شما کمک می کند تا از وقتتان بیشترین بهره را ببرید.

غار آبی علیصدر

از مشهورترین جاذبه­ های گردشگری استان همدان غار علیصدر است. نکته جالب و قابل توجه این غار این است که در تابستان هوای آن سرد و خنک و در زمستان گرم است. این غار در روستایی به همین نام واقع است که حدود یک ساعت تا شهر همدان فاصله دارد. این غار یکی از تماشایی ترین جاذبه های زمین شناسی و توریستی ایران است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند. غار علیصدر همدان طولانی ترین مسیر را دارد و یکی از بزرگ ترین غارهای آبی جهان محسوب می شود.

غار علیصدر در همدان

آرامگاه بوعلی سینا

از مهم ترین دیدنی های شهر همدان آرامگاه دانشمند بزرگ بو علی سینا است. همچنین این آرامگاه به نوعی نمادی از این شهر زیبا هم محسوب می شود. این مکان تنها یک مقبره نیست بلکه انسان های بزرگ دیگری چون ابوالقاسم عارف قزوینی شاعر ارزشمند و ملی ایران و ابو سعید دخودک که از دوستان و همراهان ابن سینا بوده هم در این مکان دفن شده اند. در این مقبره یک موزه هم جهت آشنایی با علم طب و زندگی بو علی سینا وجود دارد. در سال ۱۳۷۶ این آرامگاه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه بوعلی سینا همدان

بازار سنتی همدان

یکی از مراکز خرید تاریخی این شهر بازار سنتی همدان است و عمده­ ی بناهای آن مربوط به دوره­ ی قاجار می باشد. بازار سنتی همدان مانند اغلب بازارهای قدیمی ایران مسقف است. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره­ ی سامانیان نسبت داده اند اما بیشتر این مجموعه بازمانده از دوره ­ی قاجار است.

بازار سنتی همدان

حمام تاریخی قلعه

حمام تاریخی قلعه با مساحتی حدود ۱۵۰۰ متر مربع به دوره قاجار بر می­ گردد. این حمام در یکی از قدیمی ­ترین و اصیل­ ترین شهرهای همدان یعنی قاشق­ تراشان یا محله قلعه قرار دارد. بازدید از موزه حمام قلعه به آشنایی بیشتر از زندگی گذشتگانمان کمک می کند و همچنین سازه بومی و تاریخی آن قطعا برای علاقمندان به معماری جذاب خواهد بود. ساخت این حمام به دوران پیش از اسلام باز می گردد.

حمام تاریخی قلعه در همدان

گنبد علویان

گنبد علویان مقبره دو تن از خاندان علویان است. مکانی جذاب برای علاقمندان به هنر سنگ و گچ. این مقبره یکی از شاهکارهای معماری بعد از اسلام و از جاذبه­ های گردشگری همدان به شمار می آید. این گنبد زیبا بعد از اسلام و در دوران سلجوقیان بنا شد. در ابتدا تنها محلی برای مراسم های مذهبی بود اما بعدها بخش های دیگری هم به آن اضافه شد. گنبد علویان در قرن ۶ هجری بنا شد و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

گنبد علویان همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان

از دیگر آثار تاریخی مهم همدان کلیسای گریگوری استفان یا استپان است. این کلیسا به دلیل قدمت و اهمیت تاریخی و نزدیکی آن به سایر جاذبه های همدان اهمیت زیادی دارد. این کلیسا مکانی ارزشمند و مهم برای عبادت اقلیت های مذهبی است. کلیسای گریگوری در سال ۱۶۷۶ توسط جمعی از ارامنه بنا شد. البته طی گذشت سال ها و بلایای طبیعی این کلیسا رو به تخریب بود اما در سال ۱۹۳۲ میلادی توسط خلیفه گری و مردم مجدد بازسازی و مرمت شد.

کلیسای گریگوری همدان

شهر ملایر

یکی از شهرهای پربازدید استان همدان شهر ملایر است که بیشتر ساکنان آن به کشاورزی مشغول ­اند. اگر قصد خرید خشکبارهایی مانند انگور و زردآلو دارید، حتما از این شهر بازدید کنید. از جاذبه های گردشگری ملایر می­ توان از یخچال میرفتاح، شهر زیرزمینی سامن، تپه نوشیجان، بام ملایر، خانه لطفعلیان نام برد.

تویسرکان

تویسرکان از شهرهای کوهستانی استان همدان است. نام شهر تویسرکان از دو دهکده توی و سرکان گرفته شده است. مسجد شاه عباسی، مسجد جامع سرابی، آرامگاه آرتیمانی، دره سرکان و درخت دو هزار ساله، چشمه گیان و … از دیدنی ­های شهر تویسرکان می­ باشد. همچنین تویسرکان به شهر گردو شهرت دارد و باغ های گردو آن یکی از جاذبه های این شهر به شمار می آید.

چشمه گیان

شهر بهار

شهر بهار جزو شهرهای غربی همدان است که شغل بیشتر مردم آن ساخت صنایع دستی است. اگر راهتان به بهار افتاد از لالجین که پایتخت سفال این شهر است غافل نشوید. زبان مردم این شهر با ترکی آذربایجان یکی است. دو رودخانه زیبای سیمین و فرجین رود از رودهای مهم شهر بهار به شمار می آیند.

مهد سفال ایران، لالجین

نهاوند

از تاریخی ترین و قدیمی­ ترین شهرهای ایران شهر نهاوند است و قدمت آن به بیش از هزار سال می رسد. این شهر امروزه به طبیعت بکر و سراب­ هایش شهرت دارد. بیشتر جمعیت شهر نهاوند را مردم خوب لر تشکیل می ­دهند. مقبره باباپیر، حمام حاج آقا تراب، سراب گیان، سراب فارسبان برخی از دیدنی های این شهر می ­باشد. از دیگر جاذبه های شهرستان نهاوند روستاهای اطرافش است. این روستاهای سر سبز و زیبا یکی از دلایل سفر برای کسانیست که دنبال مقصدی متفاوت می گردند.

روستای سمران در نهاوند
روستای سمران، نهاوند

سوغات همدان

احتمالا هنگامی که به شهر زیبای همدان سفر می­ کنید، دلتان نمی خواهد که دست خالی به خانه بازگردید. خوراکی­ های خوشمزه و هیجان­ انگیزی که می­ توانید از این شهر به عنوان سوغات همراه خود ببرید شامل: باسلق از خوراکی­ های پرطرفدار ایرانی که در همدان مرغوب­ترین آن­ها را می­ توانید تهیه کنید. حلوای لوزی از دیگر خوراکی­ های پرطرفدار شهر همدان است که فروش حلوا به یک شغل نیز تبدیل شده است. پس از تهیه­ ی این حلوای خوشمزه آن را به شکل لوزی برش می­ دهند. این حلوا نه به نرمی دیگر حلواها است نه به سفتی بیسکوییت.

آبنبات قیچی از شیرینی­ های قدیمی ایرانی است که در همدان هنوز تولید می­ شود. ملاس انگور از خوراکی­ های محلی همدان است که از انگور فخری و غزنوی تهیه می­ شود. این شربت برای درمان کم­ خونی نیز بسیار مفید است. چای بغداد، چای با طعم زنجبیل، هل و میخک است. اگر به همدان سفر کردید لذت چشیدن این چای را از دست ندهید. از دیگر شیرینی­ های سنتی و پر طرفدار و محلی همدان «برسق» است که ترکیبی از آرد، شکر، شیر، گردو و دارچین می ­باشد و از آن دسته سوغاتی­ هاست که حتما هرکسی را خوشحال خواهد کرد. حلوای انگشت پیچ از سفیده تخ مرغ، گلاب و شکر و آبلیمو تهیه می­ شود. این شیرینی خاص حدود یک قرن است که در همدان پخته می­ شود.

غذاهای محلی

همدان شهری است با تنوع غذایی بسیا زیاد. اگر می خواهید لذت سفر به این شهر را بر خود کامل کنید، غذاهای رنگارنگ و خوشمزه اش را از دست ندهید. برخی از این غذا های محلی عبارتند از آبگوشت بزباش، آبگوشت یخنی، کوفته همدانی، تر حلوا و مربای ترب سیاه و… .

آب و هوای همدان

به دلیل اینکه شهر همدان در کوه پایه و بخشی از آن هم در منطقه کوهستانی واقع شده است، همین اختلاف ارتفاع باعث متغیر بودن آب و  هوا در این شهر می­ شود. در قسمت­ های مرتفع و کوهستانی هوا سردتر و در قسمت­ های پست­ تر هوا گرم­تر است. به طور کل بهترین زمان سفر به همدان تابستان است. اوایل تابستان هوا گرم تر و شهریور تا اواسط مهر بهترین آب و هوا را دارد.